אביזרים לשיטת מונטסורי

אביזרים בשיטת מונטסורי

אביזרים לשיטת מונטסורי – אביזרי לימוד של מונטסורי

למי שמכיר את כיתות מונטסורי, דבר אחד שבדרך כלל בולט הוא חומרי לימוד מתוחזקים היטב שנבחרו בקפידה. חינוך מונטסורי שם דגש על למידה מעשית, מבוססת פרויקטים, המאפשרת לתלמידים

תקן את עצמם ונסה שוב עד שהם יבינו את זה. באמצעות כלי מניפולציה כגון אריחים תרמיים, ספירת חרוזים ומפות ניתנות להזזה, התלמידים בונים את פלטפורמות הלמידה שלהם עם חומרים קונקרטיים עד שהם מגיעים לנקודה שבה הם יכולים לעבוד בצורה מופשטת בכל נושא.

לדוגמה, חומרים שונים של מונטסורי בעלי מורכבות הולכת וגוברת מובילים את התלמידים לבנות בהדרגה כוח וגמישות בידיים; להתחקות אחר צורות של אותיות ומספרים; ולבסוף לכתוב אותיות ומספרים בעצמם. כאשר תלמיד יכול ליצור אותיות ומספרים ללא עזרה פיזית, הם מגיעים לשלב של כתיבה מופשטת. כמובן, מיומנויות אחרות כמו קריאה והבנה צומחות במקביל לאורך הדרך. מסגרת מונטסורי שוזרת את סדרי העדיפויות הפיזיים, הרגשיים והפסיכולוגיים הללו לתוך תוכנית לימודים מקיפה.

חומרי מונטסורי בינתחומיים

תחומי הנושא שזורים בצורה חלקה בכיתת מונטסורי אמיתית. נעשה שימוש בחומרים מעשיים במגוון תחומי מקצוע, ולעתים קרובות ניתן להשתמש באותם חומרים בשיעורים המתפרשים על פני "נושאים כיתתיים" שונים. לדוגמה, משימת זריזות לילדים צעירים עשויה לכלול יציקת מים ממיכל אחד למשנהו, וניתן להשתמש במיכלים אלה (ובמים) כדי לחקור הבדלים בין מצבי החומר בניסוי מדעי באותה כיתה.

הגדל את מורכבות ההפשטה

בכל רמה של חינוך מונטסורי, רבים מהחומרים יהיו דומים לאלו של הרמות הקודמות. סימן ההיכר של למידה בסביבת מונטסורי הוא פיתוח הרגלים של נוחות, שליטה והכוונה עצמית. שימוש בחומר מוכר אך מורכב יותר ויותר בהישג יד יכול לעזור לתלמידים לעבור מקונקרטי למופשט ללא דאגה.

לדוגמה, התלמידים משתמשים במפות כדי ללמוד על האיפור והתרבות של העולם. בילדות המוקדמת, התלמידים מתחילים בזיהוי גופי קרקע ומים ומעקב אחר או צביעה של מפות של יבשות. כשהתלמידים נכנסים לגן, הם ממשיכים להשתמש בחומרי מפה חדשים, כמו מפות פאזלים, כדי לזהות יבשות, אוקיינוסים ומדינות. עד לכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי, התלמידים מאתרים מדינות וערי בירה על מפות ייעודיות, מזהים מאפיינים גיאוגרפיים ובסופו של דבר יוצרים מפות מופשטות בעצמם.

לא רק שמורכבות העבודה עולה עם מספר התלמידים, אלא גם החומר עולה עם הזמן. בדרך זו, התלמידים יכולים להסתמך על השגרה שנקבעה בעבר מבלי להפריע להתקדמותם ברכישת מיומנויות חדשות. בשלבים המוקדמים ביותר, ילדים מתחילים באינטראקציה עם חומרי חיים מעשיים. חומרים אלה עוזרים לפתח את מיומנויות היסוד הדרושות לשימוש יעיל במתמטיקה, שפה וחומרים חושיים בהמשך. המשך לקרוא כדי ללמוד כמה דוגמאות לחומרי מונטסורי אלה וכיצד הם פועלים יחד.

דוגמאות לאביזרים לשיטת מונטסורי וקישורים למציאת האביזרים.

חומר מתמטי
שרשרת חרוזים ללוח מספרים
מילדותם המוקדמת, תלמידי מונטסורי מקיימים אינטראקציה עם כלים מתמטיים שעוזרים להם להבין מהם מספרים וכיצד הם מקיימים אינטראקציה.

ישנם חומרי מתמטיקה רבים ושונים לבחירה, אך החומרים הנפוצים ביותר ואלו שרואים במספר רמות של לימוד מונטסורי הם שרשראות חרוזים (ארונות חרוזים), לוחות חשבון או דיאגרמות וקופסאות חרוזים.

ארון חרוזים באליאקספרס

חומר שפה
אותיות נייר זכוכית לאותיות נשלפות
חומרי שפה מהווים חלק גדול מחומרי הכיתה של מונטסורי. שליטה בשפה היא שלב קריטי בלמידה עתידית.

פיתוח המיומנויות הנדרשות לקריאה וכתיבה היא משימה לא פשוטה. זה מתחיל בפיתוח הכישורים הבסיסיים ביותר: כוח ידיים, קואורדינציה, מיומנות. הוא מתרחש באמצעות הכישורים הגופניים הנדרשים לכתיבה והמיומנויות המנטליות הנדרשות להבנת הנקרא ואיות.

אותיות בעברית באליאקספרס

חומר חושי
אריחים לוהטים ומגדל ורוד
בלב חינוך חזק עומדת היכולת להבין ולייצג קלט חושי. בילדות המוקדמת משתמשים בחומר חושי כדי ללמד את התלמידים מהם החושים הבסיסיים, כמו גם את אוצר המילים לתיאור התחושות הללו.

עבודה חושית מאפשרת לתלמידים צעירים לא רק לבחור את עבודתם, אלא גם להגדיר את החוויה שלהם. זהו סימן ההיכר של חינוך מונטסורי וחיוני לפיתוח הסקרנות והעצמאות של התלמידים שידריכו את התלמידים בקריירה האקדמית שלהם.

אריחים מעץ באליאקספרס

שרשרת חרוזים
שרשראות חרוזים נמצאות בכל מקום בסביבת למידה של מונטסורי. רוב הכיתות מצוידות בארון חרוזים עם מגוון חרוזים ושרשראות חרוזים. ניתן להשתמש בשרשראות אלו בקורסים רבים, החל מספירה והוספה ועד אלגברה מורכבת. לתלמידים מתקדמים יותר, שרשרת החרוזים שימושית במיוחד ללימוד מערכת המספרים בבסיס עשר והקשר בין מספרים לבין הריבועים והקוביות שלהם.

חומר חכם
לומדי המונטסורי הצעירים ביותר מתחילים את מסע השפה שלהם בהקשבה לאחרים שקוראים להם ועל ידי פיתוח המיומנות והכוח הדרושים כדי להתחיל ללמוד כתיבה. התלמידים מפתחים מיומנות באמצעות מגוון עבודות וחומרים, לרבות ציור בצבעי מים, שימוש במספריים וכלי כסף, ותפעול מחברים ומנעולים. חומרים כמו מתלים להלבשה מאפשרים לתלמידים לחקור חומרים ותנועות רבות ושונות כדי לשפר במהירות את המיומנויות המוטוריות שלהם.

מגדל ורוד
המגדל הוורוד הוא טכניקת מונטסורי בסיסית ויש לו שימושים רבים. המגדל מורכב מקוביות רבות שכל אחת קטנה מזו שהיא יושבת עליה. מטרת עבודת המגדל היא לסדר את הבלוקים בצורה רציונלית, תוך שימוש בקואורדינציה, סדר ומיקוד לבניית המגדל מלמטה למעלה. עבודה זו מלמדת את התלמידים להשוות תכונות (גדלים) של צורות שונות, לסדר אותן בסדר הגיוני ולהשתמש במיומנות כדי למקם חלקים בצורה נכונה.

לוח חשבון
ללוחות חיבור וכפל שימושים רבים בתהליך לימוד החשבון. לוחות דמויי דיאגרמה אלה מראים את הקשר בין מספרים ופעולות מתמטיות בצורה הוליסטית ונראית לעין. השתמש בלוחות אלה כדי להפוך את ה"קסם" של המתמטיקה לקונקרטי יותר ולעזור לתלמידים להיזכר במהירות בסכומים ובתוצרים של משוואות פשוטות.

אותיות נייר זכוכית
מהרמות המוקדמות ביותר, התלמידים מתוודעים לאותיות ולצלילים, ומתחילים להבחין בעיצורים, תנועות ומפתחות שאינם מכוסים באותיות בודדות. כל אות באלפבית עשויה מנייר זכוכית ומותקנת על אריחים מרובעים. עיצורים ותנועות מותקנים על אריחים בצבעים שונים, ומפתחות מותקנים על שליש. התלמידים מתחילים להפנים צורות אותיות, הגיות והבדלים בין קבוצות.

מפת פאזלים
מפות פאזל או מפות ניתנות להזזה מאפשרות לתלמידים לחקור את המיקומים והכיוון של יבשות על פני כדור הארץ. התלמידים משתמשים בחוש המישוש שלהם כדי לחבר חלקים מהמפה, תוך שהם משתמשים בחזון שלהם כדי להשוות את המפה שלהם לגלובוס צבעוני כדי לוודא שהחלקים שלהם נמצאים במקום הנכון. התלמידים מתרגלים גם זיהוי ושמות יבשות, ואחריהם אוקיינוסים וצורות יבשות אחרות.

מסגרת חרוזים
מסגרת החרוזים היא כלי המשמש בעיקר כדי לחקור את התועלת והעוצמה של מקומות עשרוניים. קופסאות חרוזים (בדומה לאבוקסיס) מאפשרות לתלמידים לחקור את המושגים של ערכי מקום, מקומות עשרוניים וחזקות מספרים. התלמידים שמחו ללמוד שהם יכולים להשתמש במעמד החרוזים כדי לחשב משוואות מורכבות.

אותיות מטלטלות
אותיות מטלטלות מבוססות על הנושא של אותיות נייר זכוכית. ייצוגים מרובים של כל אות מאוחסנים כדי שילדים יוכלו לזהות מהעבודה המוקדמת שלהם ולחבר אותם למילים. קידוד צבע לעיצורים ולתנועות עדיין קיים, אך כעת התלמידים נדרשים לשלב אותיות בעצמם כדי ליצור מילים.

צלחות תרמיות
לוחות תרמיות או טבליות תרמיות הן פיסות בד שנועדו לעזור לתלמידים לשפר את התחושה התרמית שלהם; או יכולתם לחוש ולזהות רמות שונות של חום. אריחים אלו עשויים לרוב מחומרים שונים המוליכים חום ברמות שונות. התלמידים משתמשים בחוש התרמי שלהם כדי לסדר את האריחים האלה בסדר יחסי, מהקרים ביותר לחמים, וכדי לחדד את יכולתם להרגיש ולסווג את התשומות החושיות שהם מקבלים.

 

*גילוי נאות, אנו עובדים בשיתוף פעולה אפיליאט עם אליאקספרס

 

חוות דעת על המאמר

{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

יצירת קשר

מוסדות לימוד מונטסוריים בישראל

בתי ספר מונטסוריים יסודיים א-ב

רשימת בתי ספר מונטסוריים

בתי ספר מונטסוריים כאן נביא לכם מקבץ בתי ספר בישראל אשר מלמדים בשיטת מונטסורי בית ספר יסודי א׳-ב׳ בתי ספר יסודיים – כיתות א׳-ב׳ בית ספר מונטסורי ג׳-ה׳ בתי ספר יסודיים מונטסוריים כיתות ג׳-ה׳ בתי ספר מונטסוריים בתי ספר יסודיים

גנים מונטסוריים

רשימת גנים מונטסוריים

גנים מונטסוריים הכנו רשימה עדכנית של הגנים מונטסוריים בישראל – אפשר לחפש לפי עיר מגורים, איזור בארץ ועוד! רשימת גנים מונטסוריים גן מונטסורי בישראל הוראות חיפוש גן מונטסורי – ישראל כדי למצוא את הגן המונטסורי המושלם בשביל ילדכם, אנא סמנו ״גנים

דילוג לתוכן