חינוך מונטסורי ביקורת – האם החינוך אפקטיבי?

חינוך מונטסורי ביקורת

חינוך מונטסורי ביקורת

חינוך מונטסורי ביקורת – במאמר הבא נסביר לכם על השיטה,יתרונות חסרונות יעילות וביקורת.

מאז שבית הספר הראשון של מונטסורי נוסד על ידי מריה מונטסורי בשנת 1907, הורים ומחנכים מתווכחים על יעילותן של שיטות ההוראה של מונטסורי. למרות שהוא רלוונטי לקהילת החינוך, ישנם מעט מחקרים יעילים יחסית, מה שמקשה על השוואת ההשפעה של בתי ספר מונטסורי ובתי ספר מסורתיים על ילדים.

עם זאת, ניתן להסיק כמה מסקנות לגבי ההשלכות של מערכת מונטסורי בחינוך המוקדם. חינוך מונטסורי יכול לסייע ביעילות לילדים לצמוח חברתית וקוגניטיבית, ולספק להם את ההזדמנות ללמוד בסביבה המקדמת קבלת החלטות עצמאית. הוא משתמש ברצון המולד של ילדים ללמוד על מנת ללמד אותם ביעילות רבה יותר.

לחינוך מונטסורי ולמערכות החינוך המסורתיות יש יתרונות משלהם, אך חשוב להבין שלכל סגנון מטרות מעט שונות. כאשר בוחנים את המקרה של בתי ספר מונטסורי, עלינו לא רק לבחון את היתרונות והחסרונות של שיטה חינוכית זו, אלא גם לבחון את המטרה שעומדת מאחוריה. וזאת הביקורת הגדולה לחינוך המונטסורי.

מהי שיטת מונטסורי?

שיטת מונטסורי היא דרך חינוך הזונחת שיעורי בית מסורתיים, מבחנים וחידונים, אך מזמינה את התלמידים לבחור מה הם רוצים ללמוד. אחת האמונות הבסיסיות העיקריות של הוראת מונטסורי היא שלמידה צריכה להיות מניעה עצמית.

כיתות הלימוד והקורסים מעוצבים בצורה כזו שתלמידים יכולים ללמוד באופן חופשי מבלי להילחץ על שיעורי בית ולחצים אחרים. בית הספר מונטסורי מזמין את הילדים ללמוד יותר ממה שהם רוצים ללמוד, במקום שבית הספר יהווה נטל על הילדים (לפעמים זה יכול להיות).

זה נעשה על ידי יצירת כיתות לימוד. במקום שולחנות ומורים מול הכיתה, ישנם מדפים ברחבי החדר עם כלי למידה שונים. כלים אלה הם בדרך כלל אוסף של חפצי בטון שהתלמידים פורקים, יוצרים איתם אינטראקציה, מנקים ומניחים אותם. לדוגמה, סטודנט צעיר עשוי לקבל קבוצה של גלילים זהים לכאורה מלאים בחומרים שונים המשמיעים צליל בעת טלטול. המשימה היא לתת לתלמידים להאזין לצליל של גליל כאשר הוא מזועזע, ולמצוא גליל המשמיע צליל תואם.

באופן כללי, התכונה המייחדת את המתודולוגיה של מונטסורי מבתי הספר המסורתיים היא הדגש על מוטיבציה עצמית של התלמידים. בתי ספר מסורתיים משתמשים בצורות שונות של תמריצים (כגון ציונים) כדי להניע את כל הילדים להשתתף וללמוד חומרים. הם קובעים סטנדרטים משותפים לכל התלמידים ברמת גיל מסוימת ומשתמשים במבחנים וחידונים כדי לסמן את התקדמותם. מצד שני, בתי ספר במונטסורי אינם מדרגים תלמידים. להיפך, המורה תעקוב אחר התקדמותו והתפתחותו של התלמיד בכדי לספק את התמיכה שהילד צריך.

ללא שיעורי בית, מבחנים וציונים כדי לספק לתלמידים הזדמנויות לאחריות ולניהול עצמי, בית הספר מונטסורי יוצר במקום סביבה שבה התלמידים חייבים להיות אחראים ללמידה שלהם. התלמידים מבצעים משימות שונות באופן עצמאי או בקבוצות בסביבה, בסביבה זו הכל נועד לטפח את עצמאות התלמידים ואהבת הלמידה.

מאפיין נוסף של בתי ספר מונטסורי הוא אופן בניית הכיתות. בבתי הספר המסורתיים, ילדים מורכבים עם ילדים בני אותו גיל. זה מספק מעמד שווה יחסית לכל התלמידים מכיוון שכולם צריכים ללמוד באותה מהירות ולעמוד באותן דרישות ציון. עם זאת, בתי הספר במונטסורי אינם מצפים מכל התלמידים ללמוד באותה מהירות, ואין סיבה שלא לערבב גילאים בכיתה. ברוב הכיתות בבתי הספר במונטסורי יש ילדים בסביבות גיל 3. זה נעשה כדי ליצור תחושת סובלנות רבה יותר בלמידה ולספק הזדמנויות לילדים גדולים יותר בכיתה ללמד ילדים צעירים יותר.

השוואתיות של שיטות ההוראה הקיימות

קל להשוות את ההתקדמות האקדמית של ילדים בבתי ספר במונטסורי לאלה של ילדים בבתי ספר מסורתיים, אך הדברים שיש לקחת בחשבון הם הרבה יותר מאשר פשוטים. ראשית, רוב בתי הספר במונטסורי דורשים מהמשפחות לשלם עבור דמי כניסה לבית הספר כדי לתמוך בעלויות תפעול גבוהות יותר של מונטסורי. המשמעות היא שילדים שעשויים ללמוד בבתי ספר במונטסורי הם ילדים שהוריהם עשירים יותר ודואגים יותר לחינוך ילדיהם. לגורמים אלה של הורות עשויה להיות השפעה רבה יותר על ביצועי הילדים מאשר לאיזה בית ספר הם לומדים. בנוסף, למרבה הצער, קבלות אלה הופכות את בתי הספר למונטסורי לתלמיד בית ספר לבן ומיוחס. תלמידים אלה בדרך כלל מקבלים יותר תמיכה בלימודיהם ומקדישים יותר משאבים לחינוכם. בהשוואה לבתי ספר ציבוריים במרכז העיר, תלמידי בית הספר מונטסורי יבצעו ביצועים טובים יותר.

גורם נוסף המשפיע על שלמות המחקר בעת השוואת שתי השיטות הוא ההבדל בהוראה. בתי ספר במונטסורי מושכים בדרך כלל יותר מורים מעורבים ומחויבים למקצוע שלהם מכיוון שהם מספקים למורים יותר חופש. בתי ספר במונטסורי זקוקים גם להכשרה נוספת של המורים. לדברים אלה עשויה להיות השפעה רבה על גידול התלמידים, וזו אינה בהכרח תוצאה של שיטת מונטסורי.

כאשר משווים בין בתי ספר מונטסורי לבתי ספר מסורתיים, אתגר נוסף הוא ההבדל העצום ביניהם. אם נמצאו תוצאות כלשהן במחקר המשווה בין שני אבות טיפוס חינוכיים, קשה או בלתי אפשרי לקבוע את הסיבה להשפעה זו. אם תלמידים בבתי ספר מונטסורי מבצעים טוב יותר בבחינות מאשר תלמידים בבתי ספר מסורתיים, אז הציונים השונים שלהם עשויים להיות תוצאה של שיעורים בגילאים מעורבים או היעדר מערכת ציונים. מצד שני, אם תלמידים בבתי ספר מסורתיים מבצעים טוב יותר בבחינות, יכול להיות שזה בגלל שהם רגילים יותר להיבחן, לא בגלל שיטות הלימוד שלהם.

עם זאת, יש הוכחות חזקות לכך שבתי ספר שעומדים בקפדנות בתקנים של מונטסורי יעילים יותר מבתי ספר שמשתמשים בשילוב של טכניקות הוראה מסורתיות ופעילויות למידה מונטסורי. במחקר אחד, חוקרים בחנו בית ספר שהשתמש באסטרטגיות וחומרים מונטסורי וכן במבחנים כתובים. הם הסירו מבחנים משלימים משתי כיתות ובחנו כיצד הם משפיעים על למידת התלמידים. בכיתות בעלות חומרי למידה מונטסורי בלבד, התלמידים הצליחו לבצע ביצועים טובים יותר מבני גילם במקצועות מסוימים (כגון קריאה וזיהוי מילים). למרות שמחקר זה קטן, ניתן להסיק כי בתי ספר עם הנאמנות הגבוהה ביותר לפילוסופיה של מונטסורי יעילים יותר מבתי ספר המשתמשים בקורסים מעורבים.

חינוך מונטסורי ביקורת על השיטה

יתרונות המונטסורי

אחד היתרונות הגדולים ביותר של למידה וחינוך מונטסורי הוא הדגש שלה על עצמאות. התלמידים יכולים לצמוח וללמוד בקצב שלהם ויכולים להתמקד במה שהכי חשוב להם. במידה מסוימת, בית הספר מונטסורי התאים לכל תלמיד תוכנית חינוך, המספקת לו יותר אוטונומיה ושליטה על הלמידה שלהם. ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך יכולים לנצל את היתרונות שלהם ולהפיק יותר מהחינוך ממה שהם היו יכולים אחרת. יתרון נוסף של בית הספר מונטסורי הוא שהוא מחזק את האינטראקציה החברתית בין התלמידים. כיתות מונטסורי אינן יוצרות סביבה שבה התלמידים מתקשרים רק בשעות מסוימות ביום, אלא מספקים אינטראקציה חברתית לאורך כל היום. בהשוואה לבתי ספר מסורתיים, לתלמידים יש יותר הזדמנויות ללמוד אחד מהשני ולהשתתף בחינוך של אחרים.

נראה כי גם בתי ספר במונטסורי עוזרים בטיפוח יחסו של האדם ללמידה לכל החיים. בית הספר מונטסורי אינו סביבת למידה מכוונת משימות. המשימות מעט צרות והסוף מגיע. במקום זאת הוא מבקש להפוך את הלמידה למהנה יותר, שיכולה להמשיך עד לבגרותו של הילד. אנשי עסקים ויזמים מצליחים רבים מייחסים את יחסם והצלחתם למה שלמדו בבתי ספר במונטסורי. כמה בוגרי בית ספר מונטסורי ידועים כוללים את ג'ף בזוס וסטיבן קארי, לשניהם הערכות גבוהות של שיטת מונטסורי.

החסרונות של חינוך מונטסורי ביקורת

אחד החסרונות הגדולים והברורים ביותר בשיטת ההוראה של מונטסורי הוא העלות. שלא כמו בתי ספר מסורתיים, שיש להם עלויות תפעול ותפעול נמוכות יחסית, לבתי ספר במונטסורי יש דרישות גבוהות בהרבה. הכיתה זקוקה להרבה חומרים מיוחדים של מונטסורי כדי שיוכלו ליצור איתם אינטראקציה. כיתת בית ספר דורשת מאות חומרים שונים כדי להכיל את כל התלמידים. כל כיתת מונטסורי יקרה מאוד, במיוחד בהתחשב בארכיטקטורה ובעיצוב המיוחד של כיתת מונטסורי. עלות גדולה נוספת להפעלת בית ספר מונטסורי היא מורים. בתי ספר במונטסורי צריכים לשכור מורים שהוכשרו בשיטות מונטסורי ויודעים להשתמש בכל החומרים. בגלל העמלות האלה, כמעט כל בתי הספר במונטסורי גובים שכר לימוד, למעט כמה יוצאים מן הכלל במימון הממשלה הפדרלית.

חסרון נוסף של בתי ספר מונטסורי הוא המבנה הלא מוגדר. למרות שחלק מהתלמידים צריכים ללמוד באופן חופשי בקצב ובכיוון שלהם, תלמידים רבים זקוקים למבנה שבתי ספר מסורתיים יכולים לספק. שורות שולחנות עבודה, מקצועות בית ספר מרווחים באופן קבוע וכיתות ספציפיות לגיל, מסייעים כולם במבנה שעליו יכולים התלמידים להסתמך בקריירה האקדמית שלהם. למרות ששיעורי בית, מבחנים וחידונים יכולים להוות מקורות ללחץ, הם מספקים מידע על התקדמות ילדך וניתן להשוות אותם עם תלמידים בגילם. הם יכולים גם לעזור ללמד ילדים כיצד להתמודד עם כמה מכשולים מהעולם האמיתי, כגון מועדים. תוכנית הלימודים המובנית המסורתית יכולה להכין הרבה לקריירה של הילדים.

למידת מונטסורי יכולה גם לגרום לתלמידים להקדיש יותר מדי תשומת לב לעצמאות. בסביבת עבודה מודרנית, היכולת לעבוד עם צוות היא אחת הכישורים היקרים ביותר שעובד פוטנציאלי יכול להחזיק. לא משנה היכן אתה עובד, הסביבה דורשת שיתוף פעולה ועבודת צוות כדי להצליח. עם זאת, לבתי הספר של מונטסורי יש סביבה שונה מאוד, סביבה המעודדת עבודה עצמאית ומכוונת את עצמה. תלמידים בבתי הספר במונטסורי בדרך כלל מלמדים לעבוד באופן עצמאי. חוסר ניסיון בצוות עשוי להפוך יום אחד לנטל עבורם.

במידה ותרצו לקרוא עוד על שיטת מונטסורי חסרונות

חינוך מונטסורי ביקורת – יעילות בית הספר מונטסורי

כשאנחנו שואלים את עצמנו האם בתי הספר של מונטסורי יעילים, עלינו להחליט מה אנחנו מחפשים בחינוך. אם סדר העדיפויות שלנו הוא לתת לילדים שלנו להתפתח ללומדים עצמאיים לכל החיים, אז המבנה ותכנית הלימודים של מונטסורי הם פתרון. עם זאת, אם נתייחס לבית הספר כדרך להכין אותנו לעבודה כצוות בסביבת עבודה מובנית, בית הספר מונטסורי לא יהיה יעיל במיוחד. הכל מסתכם באיזה חינוך אתה רוצה שילדך יקבל.

בית הספר מונטסורי שואף לייעל את התפתחות הילדים ולתת להם לשחק תפקיד בצמיחתם ולמידתם שלהם.

מטרת בתי הספר המסורתיים היא למקסם את ההתקדמות האקדמית ולהכין אותם להצלחה בקולג 'ותעסוקה עתידית. עם מטרות שונות אלה, קשה מאוד להשוות את ההשפעות של סוגי בתי ספר שונים. מכיוון שיש כל כך הרבה גורמים ומשתנים המייחדים אותם, קשה להסיק מסקנות לגבי איזו שיטה יעילה יותר לחינוך ילדים. אם ניתן להסיק מסקנה ברורה מהמחקר אודות האפקטיביות של בתי ספר במונטסורי, הרי שבתי ספר במונטסורי מספקים סביבה טובה יותר לילדים עם צרכים מיוחדים. בבתי הספר במונטסורי הם יכולים ללמוד בקצב שלהם וליהנות מהנאה רבה יותר בבית הספר. זה היה המקרה בבית הספר מונטסורי מאז שהקימה מריה מונטסורי את בית הספר הראשון שלה, שנועד במקור לתת מענה לילדים בעלי גישה וצרכים שונים.

ככל שנפתחים יותר ויותר בתי ספר למונטסורי, יותר ויותר משפחות יוכלו להשתמש בשיטת מונטסורי כדי לבחור את השיטה המתאימה ביותר לילדיהם. אם יימצא פתרון לעלות בתי הספר במונטסורי ועלות ההרשמה מופחתת, כל משפחה יכולה לבחור את שיטת החינוך המתאימה ביותר לסדרי העדיפויות שלה. למרות שלשתי שיטות החינוך הללו יש מטרות שונות לילדים, שתיהן מהוות דרכים יעילות לספק חינוך והתפתחות.

חוות דעת על המאמר

{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

יצירת קשר

מוסדות לימוד מונטסוריים בישראל

בתי ספר מונטסוריים יסודיים א-ב

רשימת בתי ספר מונטסוריים

בתי ספר מונטסוריים כאן נביא לכם מקבץ בתי ספר בישראל אשר מלמדים בשיטת מונטסורי בית ספר יסודי א׳-ב׳ בתי ספר יסודיים – כיתות א׳-ב׳ בית ספר מונטסורי ג׳-ה׳ בתי ספר יסודיים מונטסוריים כיתות ג׳-ה׳ בתי ספר מונטסוריים בתי ספר יסודיים

גנים מונטסוריים

רשימת גנים מונטסוריים

גנים מונטסוריים הכנו רשימה עדכנית של הגנים מונטסוריים בישראל – אפשר לחפש לפי עיר מגורים, איזור בארץ ועוד! רשימת גנים מונטסוריים גן מונטסורי בישראל הוראות חיפוש גן מונטסורי – ישראל כדי למצוא את הגן המונטסורי המושלם בשביל ילדכם, אנא סמנו ״גנים

דילוג לתוכן