חינוך מונטסורי – היתרונות והחסרונות לשיטה

יתרונות וחסרונות חינוך מונטסורי

חינוך מונטסורי – היתרונות והחסרונות בשיטה

לפני שנפרט לכם את היתרונות והחסרונות בשיטת החינוך המונטסורי:

שאלה קטנה: מה משותף לג'ף בזוס ולגיל הרך?

זה אולי לא אומר לכם הרבה, אבל בשנת 2018 המלך הבלתי מעורער של המסחר האלקטרוני הבטיח לספק מיליארד דולר למימון גני ילדים מונטסוריים להורים בעלי הכנסה נמוכה.

אולי אתם לא יודעים את זה, אבל כמו רבים מענקי הטכנולוגיה שהקימו את גוגל, וויקיפדיה, אפל, ספורטאים, מוזיקאים ופעילים מפורסמים רבים, גם לג׳ף בזוס עצמו יש השכלה מונטסורית.

לאחר ששמעתם על תרומה משכנעת זו ועל כמה אנשים מצטיינים שהתחנכו בתוכנית מונטסורי, יתכן שתשתוקקו ללמוד עוד על מהו מונטסורי ועל היתרונות והחסרונות הפוטנציאליים של אימוץ שיטה חינוכית זו.

המשך לקרוא כדי ללמוד עוד על סגנון חינוך והוראה ייחודי זה.

אז מהי בעצם שיטת חינוך מונטסורי?

שיטת החינוך המונטסורית פותחה על ידי דוקטורט. מריה מונטסורי בתחילת המאה העשרים. זוהי שיטת חינוך ספציפית במרכז ילדים הכוללת פעילויות בהדרכת ילדים (המכונות "עבודה"), כיתות עם ילדים בגילאים שונים ומורים המעודדים תלמידים להיות עצמאיים.

ד"ר. מונטסורי מאמינה שכאשר ילדים בוחרים מה ללמוד, הם ילמדו טוב יותר, ופילוסופיה זו קיימת גם בכיתות מונטסורי כיום.

הכיתה במונטסורי עשויה להיראות שונה ממה שהתרגלתם אליו.

דברים שמייחדים אותו כוללים: תחנות פעילות שונות זמינות לילדים לבחירה לאורך כל היום.

המורה עובר מקבוצה אחת לאחרת במקום לעמוד מול הכיתה.

מערכת ניקוד לא שגרתית. ההתמקדות בכל ההתפתחות הסטודנטית-חברתית, רגשית, אינטלקטואלית ופיזית נלקחת בחשבון.

כמו בכל שיטת לימוד, יש מורים והורים שאוהבים שיטה זו, בעוד שאחרים פחות מתחברים אליה.

המשך לקרוא כדי ללמוד עוד על כמה מהיתרונות והחסרונות הפוטנציאליים של חינוך מונטסורי.

יתרונות החינוך במונטסורי

אם אי פעם דיברת עם מחנך מונטסורי, אולי שמעת סדרת שבחים על שיטת מונטסורי. מערכות חינוך נוטות לעורר התלהבות אמיתית של מורים המשתמשים בהן.

אך באופן ספציפי, מה היתרונות של חינוך מונטסורי? דגש על למידה עצמאית מעשית כיתות מונטסורי מפורסמות ביופיין.

הרבה אור טבעי וחלל הם סדרי עדיפויות נפוצים בעיצוב כיתות. יש סיבה לכל זה.

"יצירת סביבה יפה ונוחה היא מכרעת מכיוון שילדים מנחים את הלמידה שלהם בעזרת עזרי למידה מעוצבים היטב", אמרה קארן ריקס, שהקימה את בית הספר הבינלאומי למונטסורי ביפן.

"חומרים אלה מנחים את הלומדים הצעירים להבין אוצר מילים מורכב ולגלות רעיונות מופשטים באמצעות שימוש מעשי בחפצי בטון המיועדים למטרות כאלה", הסביר ריקס.

"הדבר הטוב ביותר בסביבת מונטסורי הוא שהיא מאפשרת לילדים לעבוד, להתפתח וללמוד בקצב האישי שלהם", אמרה מחנכת מונטסורי ומחברת הספר "כרוניקל מונטסורי" אנטרה ג'קסון.

"ילדים נחשפים לקורסים, פעילויות וחומרים על סמך כישוריהם – הם התקדמו בהתפתחותם האישית." איך זה נראה? ובכן, זה כמו שחדר משחקים ענק פוגש סטודיו. "ההיבט האהוב עלי בכיתה במונטסורי הוא החומרים מבוססי החישה שאנו משתמשים בהם עם תלמידים, במיוחד ישויות גיאומטריות, אותיות נייר זכוכית ומדרגות חרוזים צבעוניות לחשבון", אמרה מיי לי, מורה בבית הספר המיקרו סוניסייד, שאה סטיבן.

"בנוסף ללמידה אקדמית מסורתית יותר, חומרים אלה המשמשים באופן עצמאי גם מספקים לסטודנטים הזדמנויות לפתח מיומנויות קשב ותיאום," אמר סטיבן.

יתרונות וחסרונות חינוך מונטסורי
  • משפר את האינטראקציה החברתית

שמתם לב לאופן שבו ילדים מוקסמים מהתנהגותם של ילדים אחרים?

מונטסורי מנצל זאת על ידי קיבוץ ילדים בגילאים שונים יחד באותה סביבת למידה. סטפיין אומר שרוב כיתות מונטסורי הן בגילאים מעורבים ונועדו לקדם למידה בין עמיתים לעמית.

הסדר זה מוביל באופן טבעי לצמיחה שאולי לא תתרחש בכיתות עם גילאים אחידים יותר. "קבוצות הגיל המעורבות הללו מאפשרות לילדים ללמוד זה מזה, ללמד אחד את השני ולפתח כישורי חיים כמו סובלנות וקבלה", אמר ג'קסון.

  • העצמאות היא העמוד

"אני מעריך את הביטחון והחופש היצירתי שאתה מטפח," אמרה לקסי מונטגומרי, בוגרת מונטסורי ובעלת חברת דרלינג עיצוב אתרים. "אני חושב שרקע מונטסורי מתאים יותר לפיתוח מיומנויות יזמיות."

מכיוון שרוב תהליך הלמידה מכוון בעצמו, ילדים יכולים להשיג תחושת עצמאות וביטחון ביכולות שלהם מהר יותר מאשר בסביבה בית ספרית מסורתית. "סטודנטים שהתנסו בשיעורי מונטסורי נוטים להיות בניהול עצמי וחשיבה עצמאית יותר", אמר סטיבן.

  • טיפוח אהבת למידה

פילוסופיה חינוכית זו מוקדשת לעידוד אהבת הלמידה. "אני חושב שההשפעה הגדולה ביותר לטווח הארוך שראיתי היא שאנשי מונטסורי תמיד סקרנים לגבי האנשים והעולם סביבם, ורואים בלמידה תהליך מהנה לכל החיים, לא נטל, כשפעמון הכיתה צלצל וזה נגמר "אמר ריקס.

תועלת מיוחדת זו יכולה ללוות ילדים לאורך חייהם, דרך השכלה תיכונית, מקצועית והכשרה תעסוקתית – אפילו רק ככוח מניע בחוויה שלהם ובאנשים שהם פוגשים. "מניסיוני, הם להוטים ומסוגלים ליצור קשר עם אנשים ורעיונות שונים במצבים והקשרים רבים ושונים," אמר ריקס.

  • כולל צרכים מיוחדים

החזון החינוכי של מריה מונטסורי כולל ילדים עם צרכים מיוחדים כבר מההתחלה. היא לא רק לומדת מוגבלות שכלית והתפתחותית, אלא גם המנהלת המשותפת של מכללת המורים לחינוך מיוחד.

על רקע זה היא הקימה את "קאזה דיי במביני" (בית הילדים) הראשון ברומא בשנת 1907 למען ילדים מקופחים. עקרונות רבים של חינוך מונטסורי משרתים היטב תלמידים עם צרכים מיוחדים.

מכיוון שילדים מקובצים עם אנשים אחרים בגילאים שונים ומלמדים על ידי אותו מורה במשך שלוש שנים בכל פעם, תלמידים עם צרכים מיוחדים נוטים ללחץ פחות לשמור על קשר עם בני גילם ויכולים ללמוד ולצמוח בחופשיות רבה יותר בקצב שלהם.

המשכיות בכיתה יכולה גם לעזור לתלמידים עם צרכים מיוחדים ליצור קשרים הדוקים בכיתה וליצור סביבת למידה בטוחה ויציבה.

המושג "עקוב אחר הילד" של מונטסורי מאפשר לכל הילדים – ולא רק בעלי צרכים מיוחדים – לקבל חינוך מותאם אישית. לתכנית השיעור של המורה למונטסורי יכול להיות שם של כל ילד, ויש להם מטרות ורעיונות שונים לסגנון הלמידה הייחודי שלהם. זה מועיל במיוחד עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים ללמוד בקצב שלהם.

חסרונות החינוך במונטסורי

כמובן, זה לא אומר שכל חוויה מונטסורית תהיה טובה. מצד אחד, מורים, חברי כיתה ומנהלי בתי ספר ישפיעו ברצינות על החוויה שלך וישפרו אותה. מצד שני, היבטים מסוימים של תרבות מונטסורי עשויים לגרום לבעיות עבור אנשים מסוימים.

  • זה יכול להיות יקר

קשה לבתי ספר במונטסורי לשמור על מחירים נמוכים. "השגת כל כך הרבה חומרי למידה עמידים ואיכותיים, כמו גם הכשרה ממושכת ומעמיקה של ילדים צעירים בשימוש בפריטים אלה היא עבודה יקרה", אמר ריקס. "זו הסיבה שרוב התוכניות המונטסוריות המיושמות במלואן יקרות."

אף שארגונים מנסים לשלם שכר טרחה מטעם התלמידים – כמו הקרן שהקים בזוס – אין הרבה אפשרויות למורים להמשיך בחינוך או הסמכה במונטסורי. ריקס אמרה כי היא "רוצה לראות את כל המבוגרים וכל הילדים שרוצים 'לעקוב אחר ילדיהם' מקבלים חינוך מונטסורי, ללא קשר למצב הכלכלי של הוריהם."

  • לא כולם יכולים לגשת

עבור אנשים מסוימים, חינוך מונטסורי קשור קשר הדוק לובן ולפריבילגיה. למרות שזה רחוק מהחזון המונטסורי הראשוני של מריה, למרבה הצער, זו הנורמה. מכיוון שפילוסופיה חינוכית זו ביטלה את תוכנית הלימודים המסורתית בבתי הספר הציבוריים, מרבית הקורסים במונטסורי פרטיים, עם שכר פיקוח וקבלה.

זה מקשה על תלמידים בעלי הכנסה נמוכה ומרכזית בעיר, להיכנס לבתי ספר כאלה. עם זאת, קל יותר להיכנס לחלק מבתי הספר לשכירות במונטסורי.

המרכז הלאומי למונטסורי למגזר הציבורי מדווח כי ישנם כ -500 פרויקטים ציבוריים בכ -5,000 בתי הספר למונטסורי בארצות הברית. 1 הם בדרך כלל ממוקמים באזורים מגוונים יותר וממומנים על ידי הממשלה הפדרלית, שמסירה את מחסומי הלימוד.

  • הקורס עשוי להיות רופף מדי עבור אנשים מסוימים

על אף שאין לפרש את "עקוב אחר הילד" כ"תן לילד לעשות כל מה שירצה ", עדיין מדובר במהלך פחות מובנה ממה שאתה עשוי למצוא בשיטות הנפוצות יותר.

מורים ועוזרים דואגים שהילדים יתקדמו לפי לוח הזמנים. באופן אידיאלי, סוג זה של נתינה וקבלה יכול לעבוד טוב. אבל זה יכול גם ליצור מקום לנושאים מסוימים. "אני אשנה את רופפות הקורס," אמר מונטגומרי בדיעבד לניסיונו שלו. "אני מוכן פחות לקורסי מתמטיקה ומדע, ומוכן יתר לקורסי שפה ואמנות."

  • עצמאות זה לא הכל

מונטסורי חזק מאוד בטיפוח תודעה עצמאית ועבודה מכוונת עצמית. אך כפי שציין מונטגומרי, לא תמיד מצב התעסוקה זהה. מנטליות יזמית יקרת ערך שכזו עשויה גם להקשות על התלמידים לעבוד בצוותים ובסמכות קפדנית. "בית הספר במונטסורי מלמד אותך לחשוב בדרך שלך. כוח העבודה הוא סביבה יותר מונחית צוות," אמר מונטגומרי.

"סטודנטים יכולים לקבל יותר תמיכה כיצד לשתף פעולה," אמר סטיבן. "שיתוף פעולה אינו פרקטיקת סטודנטים שמטופלת היטב בקורסים במונטסורי." מכיוון ששיתוף פעולה הוא מיומנות יקרה מאוד בעולם של ימינו, יש בתי ספר במונטסורי שבהחלט ידגישו את המיקוד שלהם בתחום זה.

  • המבנה הפתוח של הכיתה יכול להיות מאיים

עבור חלקם ילדים נוטים להיות שגרתיים ומובנים. אפילו המחסומים הפיזיים של שולחנות העבודה ברצף הם נחמה לחלק מהתלמידים. הכיתה במונטסורי בנויה כדי לאפשר תנועה ושינוי, והמורים נוטים להדריך ולא לכוון. למרות שזה לא יכול להיות מכשול בלתי עביר, בהחלט כדאי לזכור.

המערכת ההיררכית של כיתות הלימוד המסורתיות מביאה פחות חופש לתלמידים, אך היא יכולה גם להבטיח סביבת כיתות מסודרת, בטוחה וקבועה.

האם עליך להיות מורה למונטסורי?

אם היתרונות והחסרונות הללו של חינוך מונטסורי באמת מלהיבים אותך, כדאי לך לשקול להיות מורה למונטסורי.

אבל לפני שאתה מתעמק בזה, ריקס אמר שהדבר החשוב הוא לעשות את שיעורי הבית שלך בשיטת מונטסורי. "אין שם סימן מסחרי, ובתי ספר רבים מכנים את עצמם 'מונטסורי' והם אינם פועלים לפי השיטה האמיתית", אמר ריקס. "למרות שאני באופן אישי חושב שמונטסורי מתאים לכל ילד, אני גם מאמין בתוקף שהוא אולי לא מתאים לכל מבוגר", אמר ריקס.

"כדי" לעקוב אחרי הילד באמת, ״עלינו להיות ראשונים שנותנים אמון בילד, והרצון הטבעי של הילד ללמוד." ריקס מציע שכל מחנך מונטסורי פוטנציאלי יבדוק את עצמו ויבדוק אם אמונות אלו תקפות.

מחפשים להכניס את השיטה המונטסורית לחיי ילדכם?

מעוניינים להתחיל עם מונטסורי בבית?

הכנו לכם מדריך מעולה בדיוק לזה!

כנסו ותגלו כמה טיפים שכל אחד שמתחבר לשיטה המוטסורית חייב לדעת.

השיטה המונטסורית בבית

מעוניינים לרשום את הילדים לגנים או בתי ספר?

הכנו לכם רשימת מוסדות מונטסוריים בישראל


מאמר זה נכתב בשיתוף ים שיווק דיגיטלי –  מומחה לקידום אתרים וקידום אתרים אורגני בגוגל

חוות דעת על המאמר

{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

יצירת קשר

מוסדות לימוד מונטסוריים בישראל

בתי ספר מונטסוריים יסודיים א-ב

רשימת בתי ספר מונטסוריים

בתי ספר מונטסוריים כאן נביא לכם מקבץ בתי ספר בישראל אשר מלמדים בשיטת מונטסורי בית ספר יסודי א׳-ב׳ בתי ספר יסודיים – כיתות א׳-ב׳ בית ספר מונטסורי ג׳-ה׳ בתי ספר יסודיים מונטסוריים כיתות ג׳-ה׳ בתי ספר מונטסוריים בתי ספר יסודיים

גנים מונטסוריים

רשימת גנים מונטסוריים

גנים מונטסוריים הכנו רשימה עדכנית של הגנים מונטסוריים בישראל – אפשר לחפש לפי עיר מגורים, איזור בארץ ועוד! רשימת גנים מונטסוריים גן מונטסורי בישראל הוראות חיפוש גן מונטסורי – ישראל כדי למצוא את הגן המונטסורי המושלם בשביל ילדכם, אנא סמנו ״גנים

דילוג לתוכן