חינוך מונטסורי לגיל הרך

חינוך מונטסורי לגיל הרך

חינוך מונטסורי לגיל הרך

קצת רקע לפני שנדבר על חינוך מונטסורי לגיל הרך, לפני יותר מ -100 שנה, המחנכת והמדענת האיטלקית מריה מונטסורי פיתחה מערכת חינוך הקרויה על שמה. היא ידעה שמרגע הלידה ועד גיל 3, המוח של הילד שלך מתפתח מהר מאי פעם. ומתרחשת למידה יותר מכל שלב אחר בהתפתחות. עם זאת, הורים רבים אינם מחפשים השכלה פורמלית עד שילדיהם מעל גיל 3.

מתוך הכרה בחשיבותן של תקופות גדילה אלה, תמיכת שיטת מונטסורי לתינוקות ופעוטות מתחילה מוקדם יותר. בסביבה של מונטסורי, התינוק או הפעוט שלכם יהיו עם המורים, מטפלים, מטפחים ומאומנים בקפדנות בהתפתחות הילד-הם יוצרים שלווה, תמיכה ובטיחות בסביבת הילד הצעיר ביותר.

בחללים אלה, ההתלהבות הטבעית של ילדים לנסות, סקרנות, חקר, עצמאות וגילוי הופכת לפעילה.

התחילו עם מונטסורי

תכנית החינוך המונטסורי לגיל הרך של תינוקות ופעוטות מספקת יותר מסתם שירותי טיפול בילדים. עיצוב הכיתה/החלל מטפח את העצמאות המתהווה של ילדיכם ואת הרצון לחקר.

סביבות אלה נועדו לקדם את צמיחת ילדכם בכל תחומי ההתפתחות.

בנוסף,  בדרך כלל תוכנית החינוך המונטסורי לגיל הרך, לתינוקות ולפעוטות מספקת תמיכה והדרכה למשפחות באמצעות תוכניות שעשויות לכלול חינוך הורים והתנסות בקבוצות הורים/ילדים.

מה ילדכם ילמד בדיוק?

במהלך שלוש שנות החיים הראשונות, ילדכם מתפתח מהר יותר מאשר בכל זמן אחר. בשלב זה הילד שלך סופג מידע רב מהסביבה באמצעות התבוננות והתנסות.

שנים אלה הניחו את הבסיס ללמידה עתידית-ככל שהבסיס חזק יותר, כך ילדים יכולים להמשיך לעבוד על יסוד זה. השיעורים המוצעים על ידי תוכנית התינוקות והפעוטות מונטסורי נגזרים מהכישורים והאינטרסים הייחודיים של כל ילד.

בהתבסס על תצפיות יומיומיות, מורים מציגים חומרים ופעילויות חדשות לעידוד סקרנות ולעידוד למידה. מטרות הלמידה של ילדכם בגיל זה כוללות כישורים כגון שפה, ריכוז, פתרון בעיות, אפליה חזותית ותיאום גופני.

שגרת חיי היומיום הם הבסיס לחינוך מונטסורי לגיל הרך תינוקות ופעוטות.

הפעילויות מקדמות עצמאות, סדר, תיאום והתמקדות ותומכות בהתפתחות חברתית, רגשית, פיזית וקוגניטיבית.

פעילויות למידה אלה כוללות:

  • טיפול עצמי: לשטוף, ללבוש, ללכת לשירותים ולאכול לפי היכולת האישית של כל ילד שמירה על הסביבה
  • ניקיון, הכנת מזון ושירות מזון
  • טיפול בצמחים וטיפול בבעלי חיים פעילויות ספורט בקנה מידה גדול (בפנים ובחוץ)
  • הליכה, טיפוס, ריצה, קפיצה, איזון, טיפוס מדרגות וכו' מוטוריקה עדינה
  • להושיט יד, לתפוס, לאסוף חפצים, להעביר חפצים, להשתמש בכלים וכלים, ליצור יצירות אמנות שפה
  • שמות אובייקטים, תיאור פעולות וכוונות, דיון בתמונות, דיאלוג, מוזיקה ושירה כישורים חברתיים
  • פיתוח נימוס על ידי אינטראקציה עם עמיתים, מורים ומשחקי קבוצות בהנחיית מבוגרים

 

חומרי למידה מונטסורי 

מריה מונטסורי לא פיתחה חומרי למידה לתינוקות ופעוטות, ומאוחר יותר עיצבה כמה חומרי למידה על סמך רוח העבודה שלה.

חומרים אלה חורגים הרבה מעבר לצעצועי חריקת פלסטיק המשמשים לעיסה ובלוקים מפלסטיק המשמשים להקשה. להיפך, הם מספקים חווית למידה אמיתית ומשמעותית.

עוד מוצרי מונטסורי עם קישורים לאמזון או אליאקספרס אפשר למצוא כאן – מוצרי מונטסורי

 

שלבי הלמידה וקבוצות

שיעורי תינוקות (לידה-18 חודשים)

כיתת מונטסורי לתינוקות, המכונה לפעמים "הנידו" ("קן" באיטלקית), מכילה תינוקות שאינם זזים או זוחלים בסביבה של כיתה שקטה. כאן, תינוקות יכולים לחקור בבטחה ולהרגיש בטוחים מול מטפלים מבוגרים אכפתיים. הסביבה כוללת רהיטים וחומרים המתאימים לפיתוח.

בטיחות היא הדבר החשוב ביותר, וכמו כן נמנעים משימוש בציוד המגביל את חופש התנועה של ילדים.

במקום זאת, ריהוט מעוצב במיוחד יכול לתמוך בעצמאות ההולכת וגדלה של ילדך, כולל מעקות למשיכה למעלה, מראות המשקפות את תנועות הגוף, פינות שינה עם מיטות/כריות רצפה נפרדות ושולחנות וכיסאות בגודל הילד. לא כיסא מוגבה.

עוד טיפים אפשר לקרוא כאן:

5 טיפים לחדר ילדים מונטסורי

מדריך להורים לשיטת מונטסורי בבית

 

גן ילדים (בן 18 חודשים -3 שנים)

כיתת מונטסורי המתאימה לילדים קטנים תומכת בבטחה במוטיבציה של ילדכם לעשות דברים לבד, ומטפחת ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות. הסביבה עשירה בשפה, ומבוגרים משתמשים במינוח המתאים במקום בשפת התינוקות, כך שילדים יוכלו ליצור קשר ולפתח מגוון רחב של אוצר מילים. מבוגרים תומכים גם בילדים קטנים לתקשר זה עם זה.

סדרות ספרים מאפשרות לילדים לחקור בכוחות עצמם או לקרוא בקול רם עם מבוגרים.

בסביבת למידה זו, ילדים עובדים באופן עצמאי, מתבוננים באחרים, חוקרים בחופשיות ומביעים את סקרנותם ויצירתיותם.

  • אזור הטיפול העצמי מטפח מודעות לשירותים ושומר על עצמאות ההיגיינה האישית (למשל, לימוד איך לנגב אף ולשטוף ידיים באופן עצמאי).
  • אזור שינה עם מיטה/כרית רצפה נפרדת מאפשר לילדים קטנים לנהוג באוטונומיה בעת ההכנה למנוחה, ומאפשר להם להתעורר באופן עצמאי לאחר מנוחה.
  • יש גם אזור לפעילויות ספורט גדולות שיסייעו לילדים לתאם את תנועותיהם, ושולחן נמוך על מנת שיוכלו לסייע בהכנה, הגשה, אכילה וניקוי חטיפים וארוחות.

סביבת כיתת חינוך מונטסורי לגיל הרך / תינוקות

סביבת מונטסורי המתאימה לילדים קטנים מאפשרת לתינוקכם או לפעוטכם לחקור וללמוד באמצעות גילוי באופן חופשי ובטוח. הסביבה רגועה, חמימה ומסבירת פנים, עם שטיחים רכים, כסאות נדנדה, ספרים על מדפים נמוכים וצעצועים בסלים. הצבעים רכים והאווירה רגועה.

החלל מאורגן היטב, נקי ומסודר. הכיתה היא קהילה, בקהילה הזו, כבוד לעצמאות ואופי הילדים חשוב מאוד. צוות הסיעוד נשאר תמיד רגוע, עדין, רך, סבלני ובוטח.

הם מגלים כבוד וחמלה באמצעות קשר עין, כורעים בגובה הילד, קוראים ישירות לשמו של הילד ומדברים לפני שהם נוגעים בהם או מזיזים אותם.

התוצאה היא אווירה רגועה ומרגיעה שבה מטפלים עקביים יוצרים מקלט בטוח רגשי לאנשים שהם מטפלים בהם.

מעוניינים לחפש גנים מונטסוריים שקרובים אליכם?

 

חוות דעת על המאמר

{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

יצירת קשר

מוסדות לימוד מונטסוריים בישראל

בתי ספר מונטסוריים יסודיים א-ב

רשימת בתי ספר מונטסוריים

בתי ספר מונטסוריים כאן נביא לכם מקבץ בתי ספר בישראל אשר מלמדים בשיטת מונטסורי בית ספר יסודי א׳-ב׳ בתי ספר יסודיים – כיתות א׳-ב׳ בית ספר מונטסורי ג׳-ה׳ בתי ספר יסודיים מונטסוריים כיתות ג׳-ה׳ בתי ספר מונטסוריים בתי ספר יסודיים

גנים מונטסוריים

רשימת גנים מונטסוריים

גנים מונטסוריים הכנו רשימה עדכנית של הגנים מונטסוריים בישראל – אפשר לחפש לפי עיר מגורים, איזור בארץ ועוד! רשימת גנים מונטסוריים גן מונטסורי בישראל הוראות חיפוש גן מונטסורי – ישראל כדי למצוא את הגן המונטסורי המושלם בשביל ילדכם, אנא סמנו ״גנים

דילוג לתוכן