יתרונות הכיתה הרב גילאית בחינוך המונטסורי

יתרונות הכיתה הרב גילאית בחינוך המונטסורי

שמעתם על כיתה רב גילאית בחינוך המונטסורי? הכנו מאמר ובו 6 יתרונות לשיטה

באחת הפינות של הכיתה ילד בן 6 קורא לילד בן 4. באזור אחר, ילד בן 5 צופה בילד בן 6 לומד חומר מתמטי מתקדם.
אלו הם חלק מהתרחישים היומיומיים שאתה עלול להיתקל בהם בכיתה רב גילאית של גיל מעורב. אמנם הרגעים האלה מחממים את הלב, אבל אולי אתם תוהים:

מהי בעצם כיתה רב גילאית מעורבת? למה להתעסק בכיתות מעורבות בגילאים? מה התועלת או שקשה יותר לילדים ללמוד בכיתות מעורבות? הבה נחקור את התשובות לכמה מהשאלות הללו.

מהי כיתה רב גילאית /  מעורבת בגילאים?

באופן מסורתי, בתי ספר מקבצים ילדים לפי גיל. בכל כיתה, הילדים הם בדרך כלל באותו גיל, עם פער הגילאים הגדול ביותר של 6 חודשים עד שנה. הילדים כולם לומדים את אותו החומר בו זמנית, והשיעורים מבוססים על ההתקדמות של התלמיד הממוצע – אם ילדים נאבקים עם רעיון, הם מרגישים מאחור, והם משתעממים על ידי חזרה על מה שהם כבר שלטו.

כיתות מעורבות בגילאים כוללים תלמידים בגילאים שונים באותה כיתה. בדרך כלל, גילאי הילדים שונים בכ-2 או 3 שנים. ד"ר מונטסורי היתה אחת התומכים הראשונים בשיעורים מעורבים בגילאים. היא שמה לב ליתרונות חיוביים רבים לכיתה מהאינטראקציה בין ילדים בגילאים שונים. במילים שלה, מונטסורי אמרה:
"העיקר שקבוצות אלו יכללו קבוצות גיל שונות, כי יש לה השפעה רבה על ההתפתחות התרבותית של הילד. זאת נרכשת דרך הקשר בין הילדים".

רוב בתי הספר במונטסורי עוקבים אחר "מישור הפיתוח" של מונטסורי לכיתות מעורבות בגילאים. התלמידים מקובצים לפי 18 חודשים עד 2.5 שנים; 2-6 שנים; 6-9 שנים; ו-9-12 שנים. בכיתות המעורבות "עוקבים אחר הילדים" כשהם מתקדמים בקצב שונה בתחומים שונים. מורים מנחים את הילדים לשלב הבא של תכנית הלימודים כשהם מוכנים. הם מספקים מגוון חומרים ופעילויות כך שכל ילד יוכל ללמוד בקצב וברמה המתאימים ביותר לתחומי העניין והיכולות האישיים שלו.

6 היתרונות של כיתה רב גילאית / גיל מעורב

מניסיוננו, בתי ספר עם כיתות רב גילאיות מעורבות מציעים 6 יתרונות מדהימות לילדים שמתמזל מזלם ליהנות מהם. בדקו את 6 היתרונות המובילים של כיתות רב גילאיות בחינוך המונטסורי

1. שיפור ביצועים אקדמיים

לדברי מונטסורי, "יש הרבה דברים שאף מורה לא יכול ללמד ילד בן שלוש שילד בן חמש יכול לעשות בקלות." במילים אחרות, כיתות חוצות גיל נותנות לילדים את ההזדמנות ללמוד אחד מהשני.

בכיתת מונטסורי, תלמידים מבוגרים בדרך כלל מלמדים ומסבירים את מה שהם יודעים, בעוד שילדים צעירים מתמקדים בלמידה מחבריהם המבוגרים לכיתה. טוב לילדים צעירים ומבוגרים כאחד. ספציפית, הפסיכולוג לב ויגוצקי שם לב שילדים צעירים יכולים לקבל השראה מצפייה בתלמידים מבוגרים ומתקדמים יותר וללמוד מהם. ילדים גדולים יותר גם נהנים מהוראה מחדש, מכיוון שהיא מחזקת מושגים שנלמדו בעבר לשליטה מלאה. למעשה, מדובר בתופעה שנחקרה היטב המכונה "האפקט המגן".

יתרון לימודי נוסף של חוגים רב גילאים הוא שילדים לומדים ברמה ובקצב שלהם. בעוד שילד אחד בן ארבע מוכן להתחיל לכתוב ולקרוא ביד, ייתכן שילד אחר לא יתחיל לכתוב ביד עד גיל חמש. עם זאת, לכל הילדים יש את המרחב ללמוד בקצב שלהם על מנת להגיע להצלחה בלימודים.
ילדים גם חוקרים מחדש את אותו החומר ברמות שונות לאורך מחזור הכיתה בן ה-3 שנים. לדוגמה, גיאומטריה יכולה להיחקר לראשונה חושית על ידי ילדים צעירים. ילדים גדולים יותר עשויים לרצות לתת להם שמות, להתאים אותם לכרטיסים, או אפילו לאתר ולחתוך אותם. כאשר נעשה שימוש תדיר בחומר ברמות שונות, הזדמנויות הלמידה אינסופיות.

2. שיפור מיומנויות חברתיות

ילד בן 4 צופה כששני ילדים בני 6 מנהלים משא ומתן מי ישתמש בחומר מסוים אחר כך. שני הילדים בני השש דנו בנושא בנחת והגיעו להסכמה. זהו רגע הוראה נהדר לילדים צעירים יותר שיכולים ללמוד מיומנויות חברתיות כמו פשרה, שימוש בשפה מנומסת וכו' מתלמידים מבוגרים. אינטראקציות אלו מתרחשות מדי יום בכיתות מרובות גיל!
בנוסף, מחקרים מראים שילדים גדולים יותר פועלים לעתים קרובות כמנטורים בכיתות מעורבות, ועוזרים לכולם לתרגל התנהגויות פרו-חברתיות כמו שיתוף, עזרה ועוד!

3. מקדם בריאות רגשית

יתרון נוסף של שיעורים מרובי גילאים הוא פחות תחרות. ילדים באותה קבוצת גיל נוטים להיות משווים זה לזה הרבה! עבור קבוצות גיל מעורבות, הדגש הוא על חדוות הגילוי והלמידה. ללא כל ההשוואות, ילדים יכולים להירגע וליהנות מתהליך הלמידה. מכיוון שכל ילד לומד בקצב שלו, הוא יכול להתמקד ביעדי הלמידה שלו ובהתקדמות שלו. זה יכול לעזור להקל על חלק מהחרדות שיש לתלמידי בית ספר רבים בנוגע ללימודים.

בנוסף, בכיתה של גיל מעורב, לכל אחד יש עם מי לעבוד, ללא קשר לרמת המיומנות שלו. אם ילדים נאבקים עם קונספט, הם לא מרגישים מאחור, והם גם לא משתעממים על ידי חזרה על משהו שהם כבר שלטו בו.

4. בנה ביטחון עצמי

בכיתות הרב גילאיות / המעורבות, ילדים צעירים הולכים אחר הדוגמה של ילדים גדולים יותר שמצפים להזדמנות להיות חונכים. תפקיד מנחה זה עוזר לילדים גדולים יותר לפתח ביטחון עצמי וכישורי מנהיגות.

5. לספק יציבות

ילדים נשארים עם אותו מורה וקבוצה במשך מחזור של 3 שנים, מה שמאפשר לכל מחנך להתבונן טוב יותר בצרכים הייחודיים של התלמידים ולהבין בצורה ברורה יותר ולעודד את פיתוח סגנונות הלמידה האישיים שלהם. כיתות מעורבות של גילאים מספקות יותר יציבות כאשר ילדים מפתחים קשרים חזקים ותחושת קהילה עם חבריהם והמורים.

6. הציעו חוויה בעולם האמיתי

באיזו תדירות בעולם האמיתי מחולקים אנשים לפי קבוצת גיל? לא לעתים קרובות מדי! כיתות מעורבות בגילאים מכינים טוב יותר את הילדים ל"עולם האמיתי", שבו הם יתקשרו עם אחרים בגילאים שונים, בניסיון וביכולות שונות.

כיתות לגילאים מעורבים מציעות יתרונות רבים והזדמנויות נהדרות לילדים ליהנות. האם אתם נותנים לילדכם הזדמנות לכיתה מעורבת?

מחפשים בית ספר מונטסורי? או גן מונטסורי? הגעתם למקום הנכון

חוות דעת על המאמר

{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

יצירת קשר

מוסדות לימוד מונטסוריים בישראל

בתי ספר מונטסוריים יסודיים א-ב

רשימת בתי ספר מונטסוריים

בתי ספר מונטסוריים כאן נביא לכם מקבץ בתי ספר בישראל אשר מלמדים בשיטת מונטסורי בית ספר יסודי א׳-ב׳ בתי ספר יסודיים – כיתות א׳-ב׳ בית ספר מונטסורי ג׳-ה׳ בתי ספר יסודיים מונטסוריים כיתות ג׳-ה׳ בתי ספר מונטסוריים בתי ספר יסודיים

גנים מונטסוריים

רשימת גנים מונטסוריים

גנים מונטסוריים הכנו רשימה עדכנית של הגנים מונטסוריים בישראל – אפשר לחפש לפי עיר מגורים, איזור בארץ ועוד! רשימת גנים מונטסוריים גן מונטסורי בישראל הוראות חיפוש גן מונטסורי – ישראל כדי למצוא את הגן המונטסורי המושלם בשביל ילדכם, אנא סמנו ״גנים

דילוג לתוכן