שיטת מונטסורי בבית | איך עושים את זה נכון – מדריך להורים

שיטת מונטסורי בבית

מדריך מעולה לשיטת מונטסורי בבית –

לפני שנתחיל עם המדריך לשיטת מונטסורי בבית, טיפה רקע: שיטת הלימוד של מונטסורי שפותחה על ידי הרופאה האיטלקית מריה מונטסורי לפני יותר מ -100 שנה, סובבת סביב האמונה שילדים יכולים להתחיל את חווית הלמידה שלהם.

אם אתה בבית ספר מונטסורי או כל סוג של סביבה, תמצא שילוב משכנע של חומרים ופעילויות שנועדו במיוחד לטפח לומדים מעוגלים היטב-מה שאומר שהתלמידים נמצאים פיזית, קוגניטיבית, רגשית ורגשית ההיבט החברתי עומד בפני אתגרים.

רוב האנשים שמעו על תוכנית החינוך של מונטסורי, אך אנשים רבים אינם מבינים שהתיאוריה של מונטסורי היא גם מושג שתוכל לשלב בהצלחה בבית שלך.

למעשה, כאשר מריה עבדה עם ילדים המתגוררים בדירות בעלות הכנסה נמוכה, מונטסורי החלה לראשונה לפתח את רעיונותיה כיצד ילדים לומדים.

מדוע הורים צריכים לשקול יישום עקרונות שיטת מונטסורי בבית?

ישנן סיבות רבות, אך הסיבה הגדולה ביותר היא שזו דרך טובה להכיר ולטפח את היכולת הפנימית של ילדיכם להבין את העולם סביבם באמצעות משחקים משמעותיים. על ידי ביצוע כמה שינויים בסביבת הבית שלך, תוכל למעשה לעזור לעודד את סקרנותו ויכולת הלמידה הטבעית של ילדך לאורך שנים רבות.

שילוב עקרונות מונטסורי בבית

בכל הנוגע ליישום עקרונות שיטת מונטסורי בבית, רוב ההורים מתעניינים ברעיון, אך הם אינם בטוחים מאיפה להתחיל.

עם זאת, זה מתחיל בשינוי המנטליות. כהורה, עליך להבין תחילה שלילדך-אפילו הילד הצעיר ביותר-יש יותר יכולות ממה שאתה מבין.

ברגע שאתה מודה בכך, תוכל לבצע כמה שינויים ברחבי הבית שלך כדי להכין את עצמך ואת ילדיך להצלחת מונטסורי.

1. ארגן את הסביבה שלך

"מקום שבו הכל ממוקם, הכל במקומו" הוא אחד העקרונות החשובים של מונטסורי בבית. כאשר אתה מייעד מקום לכל דבר, ילדך יבין במהירות לאן הכל הולך. זהו כלי חשוב ללמד אותם לקחת אחריות על חפציהם ולנקות את הכאוס שהם עלולים לגרום. על מנת לארגן ביעילות את הסביבה שלך, השינוי החשוב ביותר שאתה צריך לעשות הוא להפוך את הדברים לנגישים יותר לילדים שלך.

לשם כך אנו ממליצים להורים:

אחסן בגדים במגירות או בסלים נמוכים והעבר את המוט בארון עד לגובה העיניים, כך שילדך יגיע לבגדיו הניחו כיסאות מדרגות במטבח ובחדר האמבטיה.

על מנת שיוכלו לשטוף את ידיהם, ואם זה מטבח, עזרו להם להכין ארוחות שים צעצועים, משחקים וציוד יצירה על מדפים נמוכים שאליהם הילד שלך יכול לגשת בקלות, ולאחר מכן חלק את הצעצועים האלה לסלים ופחי אשפה שונים כך שניתן יהיה להניח פריטים אלה בנפרד.

ללא צורך לנפות בערימות של צעצועים אחרים קלים למצוא אחסן חטיפים בריאים בחלק התחתון של המקרר או המזווה על מנת שילדיך יוכלו לעזור לעצמם שים את המשקה בכד קטן על המדף התחתון של המקרר, ושם כוס המתאימה לילדים בקרבת מקום.

כאשר הילד שלך צמא, תן לו לעשות זאת בעצמך-הקפד לשים ספוג בקרבת מקום כדי שיוכלו גם לנקות את כל הבלגן שהם עושים.

בשיטת מונטסורי מעודדים גם הורים לסובב צעצועים וספרים של ילדיהם מדי כמה שבועות.

מטרת הדבר היא לשמור על סקרנותם ולמנוע שעמום. זה עשוי להיראות מכריע עבור חלק מההורים, אך הדרך הטובה ביותר היא לסובב את הפריטים על המדף בהתאם לעונה ולאינטרסים הנוכחיים של הילד.

האם הם מתרגשים מדינוזאורים? ואז הוא כולל סל של דינוזאורים וכמה ספרים המתאימים לגיל על המדף. לא משנה באיזה נושא הילד שלך מתעניין, המפתח הוא לעודד חקר ויצירתיות.

2. הדגישו כישורי חיים

אפילו ילדים קטנים יכולים לזרוק כדורים ברחבי הבית. על ידי לימוד ילדיך לדאוג לעצמם ולמרחב סביבם כשהם צעירים מאוד, תהפוך את ילדך למבוגר אכפתי ומסוגל בעתיד.

משמעות הדבר היא כי כהורה, ייתכן שתצטרך לעצור ולהקדיש זמן ללמד את ילדיך כיצד לנגב את השולחן כראוי או באיזה ארון לשים את הכוס לאחר הארוחה, אך תשומת ליבם נספגת עד כדי כך שלא יחלוף זמן רב.

עבורם ניתן לעשות זאת באופן עצמאי. זכור להתאים את משימותיהם לגילם וליכולותיהם.

לדוגמא, ילדים קטנים מסוגלים ללמוד להשקות צמחים, להאכיל חיות מחמד, לנגב שולחנות לאחר הארוחות ולאסוף צעצועים.

ילדים גדולים יותר יכולים לשלב משימות מורכבות יותר במשימות היומיומיות שלהם, כמו הוצאת אשפה, הכנת ארוחות ותחזוקה בסיסית ביתית. תוכל גם לבקש מהם ללמד את הילדים הצעירים במשפחתך.

3. התמקדו בהוראה

מבוגרים רבים לא חושבים שילדים צעירים יכולים להתרכז, וילדים ממש לא יכולים להתרכז באותו זמן כמו מבוגרים.

עם זאת, בשיטת החשיבה של מונטסורי, זוהי מיומנות שתוכל להתחיל לפתח כשהילד שלך צעיר.

אתה יכול לעשות זאת על ידי זיהוי מה הם מעוניינים ולהגדיר אותם עם החומרים והמרחב שהם צריכים כדי לחקור את זה יותר לעומק. כאשר אנשים התחילו לראשונה, פעמים רבות הם האמינו בטעות כי מתן מקום לילדים פירושו שיש להם אזור מבודד הרחק מבני המשפחה האחרים. זה לא נכון.

למרות שחלק מהילדים זקוקים לבדידות יותר מאחרים, חשוב להבין כיצד ילדיכם יכולים לעשות כמיטב יכולתם ולאחר מכן לעודד אותם לעשות זאת. יש ילדים שאוהבים לעבוד ליד שולחן המטבח באמצע הבית.

אחרים מעדיפים את בדידות חדר השינה שלהם או את הפינה השקטה בחדר המשחקים.

4. התמקדו במוטיבציה פנימית

לא בגמול שיטת מונטסורי אינה חשובה במתן תגמולים התנהגותיים לילדים, כגון מדבקות או סוכריות.

שבחים מילוליים הם בעלי ערך, אם כי חשוב להבטיח שבחים מתונים. המפתח הוא שאתה צריך ללמד את הילדים שלך ליהנות ולחפש את השמחה והגאווה של ללמוד דברים חדשים או להשלים משימות.

צור סביבת מונטסורי לתינוקות

אינך צריך לחכות לילדך לגדול כדי ליצור סביבה מונטסורית. למעשה, אפילו תינוקות מגיבים היטב לסביבת מונטסורי בבית.

זה זמן טוב להתחיל את המעבר הזה, מכיוון שאתה רק מתחיל ללמוד עם הילד שלך, אתה יכול להשתלב באיטיות ברעיונות שלך ולהסתגל ככל שהתינוק שלך גדל.

אם אתה מתכוון ליישם עקרונות מונטסורי בסביבה הביתית של תינוק, תוכל לבצע את ארבעת הדברים הבאים:

1. ספק הגנה לתינוק שלך

כסה את שקע החשמל, הנח תפס בטיחות על הדלת והסר פריטים שעלולים לפגוע בתינוק שלך או שהתינוק שלך עלול להיפצע. המטרה היא ליצור סביבה שבה הם יכולים לנוע ולחקור באופן חופשי כאשר הם מתחילים לזוז.

2. השתמש ב״בייבי גייטס״ כדי ליצור אזור חקר

רוב האנשים חושבים על שערים כדרך להגביל את ילדיהם, אך תוכלו להשתמש בהם כדי לתאר את מרחב המשחק שלהם ולשמור אותם באזור המיועד לחקרם ולחקירתם.

3. הפכו את חדר השינה שלהם למותאם לילדים

נסה לשים מזרן על הרצפה כך שצעצועים מותאמים לגיל יהיו בהישג יד. ברגע שהם מסוגלים לזחול ולבסוף ללכת, זה יעודד אותם לעבור משינה למשחק ללא עזרתכם. עליך להקים שער לתינוק בכדי שיוכלו להישאר באזור ייעודי זה.

4. השתמש בריהוט בגודל ילדים

אל תשתמש בכיסאות גבוהים, אך נסה להשתמש בשולחנות וכיסאות קטנים בזמן הארוחות. שים אותו במטבח או בחדר האוכל-ליד השולחן שבו מבוגרים אוכלים-והשתמש בו בזמן הארוחה, החטיף וזמן הפעילות. ברגע שהתינוק שלך יכול לשבת, הוא יכול לנסות לעשות זאת עם מבוגרים בקרבת מקום כדי לספק יציבות ועזרה.

לאחר שיצרת מרחב חקר בטוח לתינוקך, תוכל לעודד אותו להיות סקרן לגבי העולם סביבו במגוון דרכים. כשהם צעירים מכדי ללכת בכוחות עצמם, תינוקות מגיבים היטב למראות תלויות נמוך ולצעצועים קטנים אחרים.

כשהם מתפתחים, בחר צעצועים וחפצים שיכולים לעזור להם להשתמש בכל חמשת החושים. תן להם קופסה וכמה חפצים ותן להם לתרגל הכנסת והוצאת הקופסה. עזור לפתח את כישורי החושים שלהם על ידי משחק עם חול, מים וחפצים מרקמים אחרים.

אחד הסמלים של פרויקט מונטסורי המיועד לילדים צעירים הוא "קופסת האוצרות". זה משהו שאתה יכול להכין בעצמך בעלות נמוכה יחסית.

באופן דומה, מטרתנו היא לסייע לילדך לפתח את חמשת החושים שלו. הסל יכול להכיל פריטים עשויים עץ, עור, פרווה, נוצות, מתכת, וחומרים טבעיים אחרים.

וודא תמיד כי עצמים אינם מהווים סכנת חנק או בעלי קצוות חדים. כמו כן, הימנע מהכנסת פריטי פלסטיק לקופסה.

שיטת מונטסורי סידור בבית
שיטת מונטסורי בבית

צור סביבה מונטסורית לילדים צעירים

ככל שילדיכם גדלים ומשפרים את הניידות שלהם, חיוני שהם ינועו ויחקרו בחופשיות ברחבי הבית. המשמעות היא שכל ההגנה על התינוק שעשית בינקות עדיין חשובה ככל שהם גדלים, אך ככל שהם גדלים, עליך לשנות אותה כך שיתייחסו לניידות המוגברת שלהם ולצורך יותר מקום.

מכיוון שאימון אסלה בדרך כלל מתרחש בשלב הילדות המוקדמת, יש להרחיב את אימוני מונטסורי שלך לשירותים מכיוון שילדך יבלה שם יותר זמן.

חשוב לכלול שרפרף מדרגות, מאריך ברז ומדלק מתג אור-כל אלה נועדו ללמד את ילדכם להיות עצמאי בחדר האמבטיה. ככל שילדים גדלים, רמת המשחק שלהם משתפרת כל הזמן.

כדי לעודד אותם לחקור את העולם סביבם, אתה יכול לעשות הרבה דברים, כולל שלושת הדברים האלה:

1. שימו ספרים וצעצועים על מדפים נמוכים

שים מספר קטן של ספרים וצעצועים המתאימים לגיל על מדפים נמוכים-אך אל תניח צעצועי פלסטיק. הצבתם על המדף התחתון מאפשרת לילדכם להתמודד עם כל מה שמושך את תשומת לבו. שים את כל סוגי הצעצועים בסלים או פחי אשפה שונים ותן להם להתחיל ללמוד שלכל דבר יש מקום מתאים. סובב כל כמה שבועות את מבחר הצעצועים והספרים כדי לשמור על טריותם.

2. לתלות יצירות אמנות מעניינות בגובה העיניים

בין אם מדובר בהדפסה של אדם גדול או בתמונה ממוסגרת שציירו ילדכם או אחים גדולים, חשיפת ילדיכם לאמנות ויופי היא דרך מצוינת לעורר את דעתם.

3. הכינו משטחים טבעיים עונתיים

בכל עונה, הרכיב את הפריטים שאתה מוצא בחוץ למגשים שילדיך יוכלו לגעת בהם ולחקור אותם. כאשר אתה נותן לילדים שלך לאסוף פריטים מהחצר, זה יכול אפילו להפוך לעוד רגע של למידה וחקירה. זכור לוודא כי המגש אינו מכיל דבר שעלול לגרום לסכנת חנק או לגרום להם לחלות אם הוא נופל לתוך הפה שלהם. אם אינך בטוח היכן להתחיל להשתמש במשטחים טבעיים, שקול את הרעיונות העונתיים הבאים: אביב: עלים ירוקים, אזוב, פרחים שונים, זרעים, ביצים מזויפות קיץ: קונכיות, סירות, כוכבי ים, פרחים, פירות, וניל סתיו: דלעות, תפוחים, עלים, בלוטים, תירס מיובש, ספרים על סתיו, אמהות אמיתיות או מלאכותיות חורף: פתיתי שלג מנייר, ענפים ירוקי עד, כדורי שלג, תמונות סצינות חורף

צור סביבה מונטסורית לילדים בגיל בית הספר

הרעיון מאחורי שיטת מונטסורי הוא שככל שילדכם גדל ומתפתח, תוכלו להרחיב על מה שכבר התחלתם. לכן, באופן אידיאלי, תתחילו להתאים את המשפחה ואורח החיים שלכם לשיטת מונטסורי הרבה לפני שילדכם נכנס לבית הספר היסודי. אם זה המצב, אתה יכול לבנות על מה שכבר התחלת. אם לא, אל תדאג-אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל.

חשוב לציין כי יישום שיטת מונטסורי לילדכם בכל גיל אכן דורש תכנון מוקדם, אך יתכן וזה אפילו יותר לילדים בגיל בית הספר. פעילויות מעשיות כגון בישול, ניקיון וקריאה חיוניות להשתלבות בביתך.

המשך להשתמש במדף הנמוך בו השתמשת כשהילד שלך היה צעיר, אך ככל שהם גדלים, החלף צעצועי פעוטות בחידות, ספרים ופעילויות אחרות המתאימות לגיל.

אתה יכול להצטרף לכמה פרויקטים לחיזוק הידע שלמדו בבית הספר, אולם מוקד המאמצים שלך אינו להציף אותם בידע ספרים, אלא למצוא דרכים מעשיות ללמד אותם מיומנויות יומיומיות.

הערה: אם ילדכם רשום בבית ספר מונטסורי, יש להתייעץ תחילה עם מורהו ולאחר מכן לחזק את הלמידה בכיתה בבית. חלק מקורסי מונטסורי מעדיפים ילדים לקחת הפסקה מהלימודים ולבלות בבית כדי ללמוד מיומנויות מעשיות יותר.

סובב סביב אישיותו ותחומי העניין של ילדך, בנה את הפריטים שהנחת על המדף וכמה מהפעילויות בהן אתה משתתף. בדרך זו הם ירצו להשתמש בהם.

לדוגמה, אם יש לך ילד שמראה נטיות אמנותיות, מדף הספרים שלך עשוי להכיל ניירות וציוד אמנותי שונים.

אם ילדכם אוהב את הטבע, תוכלו להמשיך להכין מגשי טבע ולהוסיף ספרים על צמחים ובעלי חיים באזורכם.

עבור כל הילדים, קריאה מעודדת מאוד. ייתכן שתרצה גם ליצור פינת קריאה-או לפחות כיסא נוח-לייעוד חלל שקט לילדך.

אם יש לך מספר ילדים בגילאים שונים, עליך גם להקדיש זמן לעידוד ילדים גדולים לעזור לילדים צעירים יותר על ידי קריאת ספרים, סיוע בעבודות בית ופעילויות אחרות.

משפחות לחינוך ביתי עשויות לרצות גם לאמץ את שיטת מונטסורי לבית. ישנם ספרים ומשאבים רבים לחקור נושא זה לעומק.

משאבי מונטסורי מומלצים

עם זאת, יתכן ויש לך הרבה שאלות בנוגע לרעיון יישום שיטת מונטסורי בבית. למרות שזוהי דרך פשוטה יותר לעשות דברים, אך לעתים קרובות היא מנוגדת לשיטות רבות שהורים לומדים כיום. לכן, אם אתם מחפשים מידע נוסף על אופן שילוב הרעיונות הללו בסביבת הבית שלכם, אנו ממליצים על:

טים סלדין כיצד לגדל ילד מופלא בדרך מונטסורי.

ילד מדהים בדרך מונטסורי והמוח הסופג של מריה מונטסורי. ישנם גם כמה בלוגים נהדרים, אבל שווה לכם להציץ במגזין שלנו

מוכנים לעשות את הצעד הבא?

במידה ואתם מחפשים גנים מונטסוריים או בתי ספר מונטסוריים. תוכלו לבצע חיפוש לפי איזור מגוריכם ותמצאו פרטים.

חוות דעת על המאמר

{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

יצירת קשר

מוסדות לימוד מונטסוריים בישראל

בתי ספר מונטסוריים יסודיים א-ב

רשימת בתי ספר מונטסוריים

בתי ספר מונטסוריים כאן נביא לכם מקבץ בתי ספר בישראל אשר מלמדים בשיטת מונטסורי בית ספר יסודי א׳-ב׳ בתי ספר יסודיים – כיתות א׳-ב׳ בית ספר מונטסורי ג׳-ה׳ בתי ספר יסודיים מונטסוריים כיתות ג׳-ה׳ בתי ספר מונטסוריים בתי ספר יסודיים

גנים מונטסוריים

רשימת גנים מונטסוריים

גנים מונטסוריים הכנו רשימה עדכנית של הגנים מונטסוריים בישראל – אפשר לחפש לפי עיר מגורים, איזור בארץ ועוד! רשימת גנים מונטסוריים גן מונטסורי בישראל הוראות חיפוש גן מונטסורי – ישראל כדי למצוא את הגן המונטסורי המושלם בשביל ילדכם, אנא סמנו ״גנים

דילוג לתוכן