ציטוטים מובחרים של דוקטור מריה מונטסורי – מריה כתבה רבות על הנושאים שהגדירו את מפעל חייה – חינוך, התפתחות ילדים, הומניטריות, שינוי חברתי.
להלן כמה ציטוטים מכמה מיצירותיה הידועות ביותר.
"זה לא נכון", אומרת ד"ר מונטסורי, "שאני המצאתי את מה שנקרא שיטת מונטסורי. למדתי את הילד, לקחתי את מה שהילד נתן לי וביטאתי זאת, וזה מה שנקרא שיטת מונטסורי”
אנו בצוות המערכת של ״חינוך מונטסורי – כל מה שצריך לדעת״, תירגמנו, חילקנו לקטגוריות את הציטוטים הפופולאריים ביותר של מריה מונטסורי, וגם הוספנו מקור.
מקווים שתהנו 🙂
ציטוטי הילד ולימודים
״היד היא מכשיר האינטליגנציה. הילד צריך לתמרן חפצים ולצבור ניסיון על ידי מגע וטיפול״
The 1946 London Lectures
״החינוך חייב להתחיל בלידה״
The 1946 London Lectures
״ילדים רוכשים ידע דרך התנסות בסביבה״
The 1946 London Lectures
״מבוגרים זזים כי הרצון שלהם מכוון אותם. הילד הקטן נדחף מהטבע״
The 1946 London Lectures
״ילדים ניחנים בכוח המאפשר להם לשחזר דברים מורכבים מאוד, והם עושים זאת בהנאה רבה״
The 1946 London Lectures
"… בכל ילד נמצא הזרע שיתבגר למבוגר"
The Theosophist
"בילד יש הרבה ידע, הרבה חוכמה. אם לא נרוויח מזה, זה רק בגלל הזנחה מצידנו להיות צנועים ולראות את פלא הנשמה הזו וללמוד מה הילד יכול ללמד”
The Theosophist
"הילד מחפש קודם כל את העצמאות שלו, לא בגלל שהוא לא רוצה להיות תלוי במבוגר. אבל בגלל שיש לו בתוכו איזו אש, איזה דחף, לעשות דברים מסוימים ולא דברים אחרים”
The Theosophist
"צריך שהילד ילמד את עצמו, ואז ההצלחה גדולה"
The Theosophist
"הסיפוק שהם מוצאים בעבודתם העניק להם חן וקלות כמו זו שמקורה במוזיקה”
The Discovery of the Child
"הילד שמעולם לא למד לעבוד בעצמו, להציב מטרות למעשיו שלו, או להיות אדון כוח הרצון שלו, ניתן לזיהוי אצל המבוגר שנותן לאחרים להנחות את רצונו וחש צורך מתמיד באישור של אחרים”
Education and Peace
"ילד שהפך להיות אדון במעשיו באמצעות תרגילים ארוכים וחוזרים, ושזכה לעידוד מהפעילויות הנעימות והמעניינות שבהן עסק, הוא ילד מלא בריאות ושמחה ויוצא דופן בשלוותו ובמשמעת שלו”
The Discovery of the Child
"שבח, עזרה, או אפילו מבט, עשויים להספיק כדי להפריע לו, או להרוס את הפעילות… העיקרון הגדול שמביא הצלחה למורה הוא זה: ברגע שהריכוז התחיל להתנהג כאילו הילד לא קיים”
The Absorbent Mind
"כאשר אנו מתבוננים בילדים, אנו רואים את חיוניות הרוח שלהם, את המאמץ המקסימלי המושקע בכל מה שהם עושים, את האינטואיציה, תשומת הלב והמיקוד שהם מביאים לכל אירועי החיים, ואת השמחה הצרופה שהם חווים בחיים"
The Child, Society and the World
תפקיד המורה
"המורה, כשהיא מתחילה לעבוד בבתי הספר שלנו, חייבת להיות בעלת סוג של אמונה שהילד יגלה את עצמו דרך העבודה"
The Absorbent Mind
"לא ניתן להפוך מורה רגילה למורה מונטסורי, אלא עליה להיווצר מחדש, לאחר שנפטרה מדעות קדומות פדגוגיות"
Education for a New World
"המורה חייבת לרכוש עירנות מוסרית שלא דרשה עד כה על ידי שום מערכת אחרת, והדבר מתגלה בשלווה, בסבלנות, בצדקה ובענווה שלה. לא מילים, אלא מעלות, הן כישוריה העיקריים”
The Discovery of the Child
"העזרה הבסיסית בהתפתחות, במיוחד עם ילדים קטנים מגיל 3, היא לא להפריע. הפרעה מפסיקה את הפעילות ומפסיקה את הריכוז"
The Child, Society and the World
"לגננת שתי משימות: להוביל את הילדים לריכוז ולעזור להם בהתפתחותם לאחר מכן”
The Child, Society and the World
"משימת המורה אינה לדבר, אלא להכין ולסדר שורה של מניעים לפעילות תרבותית בסביבה מיוחדת המיועדת לילד".
The Absorbent Mind
"הוראות המורה מורכבות אז רק ברמז, נגיעה – מספיק כדי לתת התחלה לילד. השאר מתפתח מעצמו”
Dr. Montessori’s Own Handbook
"הנה עיקרון חיוני בחינוך: ללמד פרטים זה להביא לבלבול; לבסס את הקשר בין דברים זה להביא ידע”
From Childhood to Adolescence
התפתחות הילד ומשמעת
"לתת לילד לעשות כרצונו כשעדיין לא פיתח כוחות שליטה, זה לבגוד ברעיון החופש… חירות אמיתית, במקום זאת, היא תוצאה של התפתחות; זה פיתוח של מדריכים סמויים, בסיוע חינוך”
The Absorbent Mind
"משמעת נולדת כאשר הילד מרכז את תשומת לבו באובייקט כלשהו שמושך אותו ואשר מספק לו לא רק תרגיל שימושי אלא גם שליטה בטעות. הודות לתרגילים אלה, הילד הופך רגוע, שמח בזוהר, עסוק, שוכח את עצמו וכתוצאה מכך, אדיש לפרסים או לתגמולים חומריים”
The Absorbent Mind
"משימתו של המחנך נעוצה בלראות שהילד אינו מבלבל בין טוב לחוסר תנועה, ורע עם פעילות, כפי שקורה לעתים קרובות במשמעת של פעם"
The Montessori Method
"חדר שבו כל הילדים מסתובבים בצורה שימושית, מושכלת ורצונית, מבלי לבצע שום מעשה גס או גס, נראה לי כיתה ממושמעת מאוד"
The Montessori Method
חינוך ושינוי חברתי
"אם אנו נמנים עם האנשים בעלי הרצון הטוב המשוועים לשלום, עלינו להניח את היסודות לשלום בעצמנו, על ידי עשייה למען עולמו החברתי של הילד"
International Montessori Congress, 1937
"החירות האמיתית היחידה לפרט היא לקבל את ההזדמנות לפעול באופן עצמאי… אין דבר כזה אינדיבידואל עד שאדם יכול לפעול בעצמו"
Education and Peace
"מניעת קונפליקטים היא עבודת הפוליטיקה; הקמת שלום היא מלאכת החינוך”
Education and Peace
"זו התקווה שיש לנו – תקווה לאנושות חדשה שתבוא מהחינוך החדש הזה, חינוך שהוא שיתוף פעולה של האדם והיקום"
The Theosophist
"הילד הוא גם תקווה וגם הבטחה לאנושות"
Education and Peace
"נצעד יחד בנתיב החיים הזה, כי כל הדברים הם חלק מהיקום ומקושרים זה עם זה ליצירת אחדות אחת שלמה"
To Educate the Human Potential
"חינוך הוא הנשק הטוב ביותר לשלום"
Education and Peace
"שלום אמיתי… מרמז על ניצחון הצדק והאהבה בין בני אדם; הוא חושף את קיומו של עולם טוב יותר שבו ההרמוניה שולטת”
Peace and Education
"חינוך המסוגל להציל את האנושות הוא משימה לא קטנה: היא כרוכה בהתפתחותו הרוחנית של האדם, בהעלאת ערכו כפרט והכנתם של צעירים להבין את התקופות שבהן הם חיים"
Education and Peace
עד כאן ציטוטים של מריה מונטסורי האחת והיחידה 🙂
לנוחיותכם, במידה ואתם מחפשים גנים מונטסוריים או בתי ספר מונטסורים
החנו עוד מאמרים מגניבים ומושקעים.. תגיעו למגזין שלנו לראות