חינוך אלטרנטיבי – מונטסורי, אנתרופוסופי או דמוקרטי – ההבדלים

חינוך אלטרנטיבי - מונטסורי דמוקרטי

מחפשים חינוך אלטרנטיבי לילדים שלכם?

שואלים את עצמכם מה ההבדל בין חינוך מונטסורי, אנתרופוסופי או דמוקרטי? הגעתם למקום הנכון!

בשנים האחרונות צצו גישות חינוכיות אלטרנטיביות לחינוך המוסדי שכולנו מכירים, החל מבתי ספר דמוקרטיים, חינוך מונטסורי, ועד לחינוך אנתרופוסופי.

בדקנו בדיוק מה ההבדלים בין הגישות השונות וכיצד כל שיטה מתייחסת לקשיים הנפוצים של ילדים בבתי ספר ובגנים המוסדיים לעומת החינוך האלטרנטיבי.

מעטים ההורים שלא מפחדים לחנך את ילדיהם. הורים לפעוטות מפחדים מרגע כניסתם לגן, הורים לילדי הגן מפחדים מכיתה א', הורי בית הספר היסודי מפחדים מפילוג ותיכון הוא בכלל דרמה. החשש העיקרי של הורים הוא שילדיהם לא "יראו" בבית הספר ושהצרכים, החולשות והחוזקות שלהם ייעלמו על רקע הדרישות הנוקשות של מאות תלמידים והמערכת. חששות כאלה עשויים להתבסס על הצורך הטבעי להגן על הילדים וגם על חוויות בית הספר של ההורים עצמם.

אמנם יש הרבה מה לומר להורים הללו ולתאר להם היכן מערכת החינוך כן רואה ומקדמת את ילדיהם, אבל אנחנו כאן במיוחד להורים שרוצים לחשב את דרכם מחדש ולבחור במסגרת חלופית. בעוד שרוב ההורים בישראל מציבים את ילדים נשלחים לחינוך ציבורי, אבל יותר ויותר הורים מרגישים שחינוך מסוג זה אינו מתאים לילדיהם ולהכרת החינוך שלהם. מכיוון שרוב ההורים אינם מכירים את השיטות השונות, החלטנו להכין מאמר שיסביר לכם מה ההיגיון מאחורי כל שיטה וכיצד היא פועלת בפועל.

שיטת חינוך מונטסורי:

ללמד ילדים לעבוד באופן עצמאי

למעשה, החינוך האלטרנטיבי הזה מדובר בפילוסופיה חינוכית ששמה דגש על למידה הוליסטית ומכילה, כיבוד הילד כאדם. החינוך כולל את כל תחומי התפתחותו – אינטלקטואלי, חברתי, פיזי, רגשי ורוחני. חינוך מונטסורי עוסק באמת בילד, כלומר יצירת סביבה המתאימה לילד ומותאמת לשלב ההתפתחותי והרגשי שלו.

לפי גישה זו, הלמידה מושגת באמצעות תהליך בו הילד לומד מתוך מוטיבציה ותחומי עניין פנימיים, בשילוב ייחודי של תכניות למידה וחופש בחירה, המתקיים בסביבה חינוכית מותאמת המיועדת להקנות מיומנויות כך שהוא עצמאי בלמידה. מטרת הלמידה של ילדים צעירים היא לא רק להעביר מידע, אלא לפתח מיומנויות חשיבה ולמידה, כישורי חיים וכישורים חברתיים ורגשיים. הילד לומד לעבוד באופן עצמאי ולבחור פעילויות העונות על צרכיו הפנימיים. כך חווית הלמידה שלו משמעותית יותר ונבנית בו תחושת עצמאות חזקה כמו גם ביטחון עצמי וערך עצמי גבוה. ילדים לומדים לעבוד באופן עצמאי ולקחת אחריות על הבחירות שלהם.

לפי שיטת חינוך אלטרנטיבי זו, רק הילד יכול ללמוד וללמד את עצמו בצורה הטובה ביותר כי הוא מונע מסקרנות טהורה ואהבת ידע. כילד אוטודידקט, הוא בונה את אישיותו ושואף להגיע לרמות הולכות וגדלות של שליטה פיזית, רגשית ורוחנית על עצמו ועל סביבתו.

בסביבה חינוכית של מונטסורי, ישנם תחומים כמו אומנויות, שפות, חשבון ורכבות. כל התרגילים מותאמים ליכולות הילד. שיעורי מונטסורי הם הטרוגניים, עם ילדים בגילאים שונים, ולכן יש רמות שונות של תרגול. בצד היצירתי, הם נחשפים לכל דבר, החל מגואש ועד תפירה לאורך כל היום, הכל על מגשים בודדים. מחנכים מדגימים כיצד להחזיק את המגש, כיצד להניח את המגש וכיצד לתת לעבודה להתייבש. לאחר ההדגמה הוחזר המגש למקומו, והילד נשאל אם הוא רוצה לעשות את הניסוי בעצמו. ברגע שהילד ירים את המגש, המאמן לא יפריע לו גם אם התרגול לא מדויק.

במהלך הארוחה, הילדים עורכים את השולחן ופורסים את הכריכים האהובים עליהם. בתום הארוחה הם מנקים, מנקים את פינת האוכל, ואם הם מעוניינים, הם יכולים לשטוף את הצלחות שלהם ושל החברים שלהם. ילדים עובדים על שולחנות בודדים או שטיחים כל היום. ככה הם לא מפריעים להם. ילד שרוצה להצטרף מניח את ידיו מאחורי הגב ושואל את חבריו אם הם יכולים להצטרף או לצפות.

באיזה גיל השיטה עובדת?

חינוך מונטסורי: שיטה זו פועלת מגיל 0, או בבית או במסגרת חינוכית, ועד סוף התיכון. כיום ישנם גני מונטסורי וכמה בתי ספר בכל רחבי הארץ, שהם פרטיים, כלומר ללא מעורבות או מעורבות חלקית של משרד החינוך והעיריות.

איך נראה יום בסביבה חינוכית כזו?

חינוך מונטסורי: ילדים מגיעים ישירות בבוקר לפעילויות חוצות וספורט. לאחר מכן יש את מעגל בוקר טוב בחצר, קוראים לכל ילד באופן אישי בוקר טוב, חולצים נעליים ומניחים שידה מתאימה ונכנסים בשקט לחלל הפנימי. לאחר מכן יש את מעגלי הלימוד של מונטסורי, בהם מתקיימים תרגילי כישורי חיים, ועיקר הלמידה המשמעותית מתבצעת באמצעות תרגילי חקר וניסויים: חיתוך ירקות, סחיטת תפוזים, קילוף וחיתוך, הכנת תה וכו'. בנוסף, ישנה עמדת ניקוי לשולחנות, רצפות, עלים, עציצי השקיה, מראות.

איך מגיבים כך לילד שמפריע לפגישה/שיעור?

חינוך מונטסורי: השיעורים קצרים, חווייתיים ודינמיים. ילד שבחר להפריע לחבר לא יכול היה להגיע לפגישה לאחר שהצוות פנה אליו פעמיים ודרש כבוד לחברו. אם ילד מתקשה להגיע לפגישה, הגננת תשאל אותו אם הוא רוצה לעזור לה לחלק חפצים, להחזיק רמקול וכדומה. ברגע שהוא הופך לשותף פעיל, בדרך כלל אין קושי.

טיפים ליישום שיטת חינוך זו בבית?

חינוך מונטסורי: ממליצים לעודד ילדים להיות עצמאיים. במטבח, אתה יכול להקצות ארון קטן / מדף עבור הכלים שלהם, קרשי חיתוך, סכינים, צלחות, קערות. כך הם יוכלו להפוך לשותפים להכנת ארוחה, לשטוף את הכלים ולהקצות להם "פינת ניקיון" עם כלים המותאמים במיוחד עבורם ועומדים לרשותם. בחדרי השינה שלהם הם מוודאים שהמיטות שלהם נמוכות כדי שיוכלו לעלות ולרדת באופן עצמאי.

לחיפוש גנים מונטסוריים או בתי ספר מונטסוריים

 

חינוך אנתרופוסופי (שיטת ולדורף):

בשיטה הזאת, אין ציונים כלל עד כיתה ז'

 

לא תמיד קל להורים לבחור בשיטות חינוך חלופיות. אך ניתן לראות היום את החשיבות של החינוך האנתרופוסופי ועד כמה הוא תורם לילדים.

גישה אנתרופוסופית היא גישה אוניברסלית לחיים הכוללת הרבה אומנויות, יצירה, פעילויות גופניות, ספורט, עשייה, מלאכת יד וקשרים עם הטבע והעולם. הדגש הוא על התפתחות, ללא תחרותיות או הישגים ומתוך כך. אנושי מנקודת המבט, זה גוף ונפש שלמים.

חינוך ולדורף הוא למעשה שיטה ליישום אנתרופוסופיה בחינוך. גישה זו מתייחסת לילד כאל ישות מתפתחת ואל הילדות כתקופה חשובה. על מנת שילד יגדל ויגדל בצורה בריאה ונכונה, ראשית תנו לו לפתח את כל היכולות הפנימיות שלו מבלי להפריע לתהליך הטבעי של הגדילה והגדילה כדי שיוכל להשתמש בהן בשלבים מאוחרים יותר לפיתוח מיומנויות נוספות ומתקדמות.

בגיל הרך עד גיל 7, היכולות שילדים מפתחים הן בתחומי המוטוריקה והדמיון. לכן יש ליצור סביבה חינוכית ששמה דגש על פיתוח מיומנויות אלו על ידי פיתוח ההיבטים הפיזיים, הרגשיים והחברתיים של הילד, בפיתוח מיומנויות החשיבה בשנים הבאות. ילדים בגיל הגן יפתחו חשיבה, דמיון, סקרנות, עניין בתופעות טבע והרגלי למידה באמצעות תמונות, סיפורים, פעולות ושירים, המהווים את הבסיס לחשיבה המדעית, המטפחת את הסקרנות הטבעית וההנאה של הילדים מכלי מפתח למידה.

הורים מספרים כי ניתנת תשומת לב רבה לחומרים בהם משתמשים ילדים וצעצועים שלהם. כך למשל בחצר, למעט חול, כלי משחק בחול, ערסלים, בולי עץ, חבלים תלויים וכדומה, אין מתקני בילוי. בגן אין משחקי קופסא, פריטי פלסטיק, בובות בעיצובים ייחודיים וכו'.

לימוד קריאה וכתיבה מתחיל בכתיבה, מתחיל בציור, ציור צורות ולאט לאט לובש את צורת האותיות. עוברים בהדרגה לכתיבה אמיתית ורק אז מתחילים לקרוא. דגש רב על פעילות בין ילדים – מיומנויות חברתיות של ילדים. בבית הספר המורה הראשי מלווה אותה מספר שנים על מנת שיוכל להכיר את תלמידיו, אין ציונים לפני כיתה ז', וכל תלמיד מקבל תעודה שנכתבה ומאוירת במיוחד עבורו על ידי המחנכת. בתעודה מספרים מחנכים ומורים מקצועיים על מה הם רואים כתלמיד וכיצד הם רואים אותו.

באיזה גיל השיטה עובדת?

חינוך אנתרופוסופי: מתאים לסיום לימודים מהגן הפרטי לתיכון. בתי ספר אנתרופוסופיים רבים בארץ פועלים כיום בפיקוח משרד החינוך ומחויבים למחקר הליבה ולסטנדרטים של משרד החינוך, תוך שמירה על המאפיינים הפדגוגיים של החינוך האלטרנטיבי האנתרופוסופי.

איך נראה יום בסביבה חינוכית כזו?

חינוך אנתרופוסופי: סדר היום מובנה וקבוע. הוא כולל משחק חופשי שנחשב מאוד חשוב, כמו גם יצירתיות, עבודות שונות, הכנת אוכל וכו'. קיום לוח זמנים קבוע, לוח זמנים שבועי קבוע, מאמינה שהחזרה בונה את הכוח של הילד, מעניקה לו ביטחון ויציבות.

איך מגיבים כך לילד שמפריע לפגישה/שיעור?

חינוך אנתרופוסופי: כאשר גננת מחנכת ילד אחר, הגננת תאמר לו למשל: "הידיים שלך משמעותיות וצריכות להיות טובות. לכו אחריי למטבח כדי לחתוך ירקות" היד חביבה ומיטיבה. בעוד התוקפנות היא תוצאה של כאוס. לקחת אותו לעשות משהו מועיל עם הידיים שלו, לא מתוך כעס או תסכול, אלא מתוך כלה וציפייה, התגובה הזו תראה לו שהידיים שלו צריכות לעשות טוב. כאשר ילד מפריע לפגישה, אחד הצוות יוציא אותו בשמחה לחצר כדי לתת לו להירגע. כשהילד מפריע לו בכיתה, הוא יישלח לכיתה מקבילה, משנה אווירה, שם יוכל להתרכז. כל זה לא מתוך כעס, ענישה והאשמה, אלא מתוך הבנה של צרכי הילד ורצון לעזור לו.

טיפים ליישום שיטת חינוך זו בבית?

חינוך אנתרופוסופי: ממליצים להורים לשים לב לשנת השינה והערות של ילדיהם: עליהם להיות מספקים, קבועים ונעימים. כאשר ילדכם הולך לישון בלילה, עזרו לו להאט: קחו הפסקה מהמסך, עמעמו את האורות, הנמיכו את הסאונד וכו'. כאשר ילדכם מתעורר בבוקר, דאגו שיהיה מספיק זמן להתארגנות קלה על מנת שהילד לא יצטרך "לתקתק" אלא יוכל להתארגן בקצב שעובד עבורו ועבורו.

חינוך דמוקרטי:

כשילדים בונים לעצמו תוכנית לימודים

בית ספר דמוקרטי מקיים אורח חיים דמוקרטי ופועל ארגונית במודל קבלת החלטות המערב את כל 'קהילת בית הספר' ו'חברי בית הספר'.

בית ספר דמוקרטי "קהילת בית ספר" משמעה: תלמידים, מורים והורים לתלמידים. "חברי בית הספר" הם התלמידים והצוות של בית הספר.

בתי ספר דמוקרטיים שמים את הדיאלוג, הבחירה והלמידה במרכז האופן שבו נעשים מאמצים חינוכיים. החינוך מבוסס על שיח ומערכות יחסים שנוצרו בתוך קהילת בית הספר. המהות של גישה זו, המטרה היא ליצור אדם עצמאי שחושב בעצמו וסומך על עצמו בכל הקשור לתהליך הלמידה. זה הופך את בית הספר למגרש משחקים לילדים, מספק הזדמנויות לילדים ללמוד, והופך את היחסים בין מורה לתלמיד – כבר לא מורים מעבירים חומר, התלמידים צריכים ללמוד, כאן בתי הספר צריכים לעשות, התלמידים יכולים לבחור מה ללמוד וכיצד .

לדעת רבים הדרישה מכל תלמידי שנה א' בחינוך המוסדי לשבת וללמוד קרוא וכתוב באותו קצב, והמשותף ביניהם הוא הגיל, היא שגויה, לא מציאותית, ובכך יוצרת תסכול, כעס וחוסר יכולת בקרב התלמידים, הורים ומורים. בחינוך האלטרנטיבי שבגישה הדמוקרטית המורה צריך להכיר כל תלמיד באופן אישי ולכן כל מורה הוא גם מורה אישי למספר תלמידים. הילד מפתח תוכנית לימודים תקפה לחצי שנה עם מורה פרטי. לדברי אורי, כאשר ילד מקים לעצמו מערכת ולוקח עליה אחריות, הוא מחויב אליה יותר ומפתח זיקה ותחושת שייכות גבוהות יותר לבית הספר.

באיזה גיל השיטה עובדת?

חינוך דמוקרטי: רוב בתי הספר הדמוקרטיים בישראל מציעים למידה מתמשכת מהגן ועד כיתה י"ב. חלקם בתי ספר מתפתחים. רובם כיום דמוקרטיים לאומיים, כלומר תחת מטריית משרד החינוך, ומחויבים לכך שתלמידים ייגשו למבחני המיצ"ב וילמדו מקצועות ליבה.

איך נראה יום בסביבה חינוכית כזו?

חינוך דמוקרטי: המערכת בנויה לרוב כמו בתי ספר ציבוריים. לדמוקרטיה יש הפסקה ארוכה יותר מכיוון שמאמינים שהלמידה נמשכת גם בזמן הדמוקרטיה. הילד בנה לעצמו מערכת אישית עם המנטור שלו, כמו בקולג', שם הוא התחייב במשך שישה חודשים.

איך מגיבים כך לילד שמפריע לפגישה/שיעור?

חינוך דמוקרטי: כאשר ילד מתנהג בצורה בלתי הולמת בכיתה, המורה מקודם לוועדת המשמעת המורכבת מאנשי צוות קבועים ושני תלמידים. בפני ועדת המשמעת, המורה מביע את טענותיו וכן התלמידים, וכן חברי הוועדה מחליטים על עמדותיהם ותגובותיהם. תלמיד יכול גם להעלות ועדת משמעת למורה, למשל, אם הוא מרגיש פגוע מהמורה שהרים את קולו בכיתה, ומכיוון שחוקי בית הספר אומרים שאסור להעלות זאת או להעליב.

בחינוך האלטרנטיבי כל ילד יכול לבחור לקבוע מספר שעות שבועיות במערכת שלו, שבה הוא נמצא בחצר עם "מורה לחצר" מחוץ לכיתה. גם ילד שמרגיש שהוא לא יכול ללכת לכיתה כרגע יכול לצאת ולבלות עם המורה לחצר. הגישה היא שכעת הילד יודע מה טוב ונכון עבורו, במסגרת הכללים והתקנות של בית הספר, מתוך כבוד לסובבים אותו, ובאמצעות דיאלוג מכבד עם הצוות.

טיפים ליישום שיטת חינוך זו בבית?

חינוך דמוקרטי: ממליצים לא לעשות שיעורי בית עם הילד במקרה שיש לו שיעורי בית שכן זה יכול ליצור מתח רב בבית. אם אתם רוצים לשבת ולעשות פעילויות עם ילדכם, בחרו בפעילויות שחולקות את הכיף: קריאה, ציור, משחק. יש למידה חשובה גם בתחומים אלה, על פי גישות לא דמוקרטיות.

 

מקווים שעזרנו לכם להבין את המהות וההבדלים של החינוך האלטרנטיבי בישראל לעומת החינוך המוסדי.

 

חוות דעת על המאמר

{{ reviewsTotal }} Review
{{ reviewsTotal }} Reviews
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

יצירת קשר

מוסדות לימוד מונטסוריים בישראל

בתי ספר מונטסוריים יסודיים א-ב

רשימת בתי ספר מונטסוריים

בתי ספר מונטסוריים כאן נביא לכם מקבץ בתי ספר בישראל אשר מלמדים בשיטת מונטסורי בית ספר יסודי א׳-ב׳ בתי ספר יסודיים – כיתות א׳-ב׳ בית ספר מונטסורי ג׳-ה׳ בתי ספר יסודיים מונטסוריים כיתות ג׳-ה׳ בתי ספר מונטסוריים בתי ספר יסודיים

גנים מונטסוריים

רשימת גנים מונטסוריים

גנים מונטסוריים הכנו רשימה עדכנית של הגנים מונטסוריים בישראל – אפשר לחפש לפי עיר מגורים, איזור בארץ ועוד! רשימת גנים מונטסוריים גן מונטסורי בישראל הוראות חיפוש גן מונטסורי – ישראל כדי למצוא את הגן המונטסורי המושלם בשביל ילדכם, אנא סמנו ״גנים

דילוג לתוכן